Pare de família, enginyer i responsable del Departament d’Economia Social a Càritas Diocesana de Tarragona, Vicenç Veses és voluntari de Stella Maris des de l’any passat. El passat dia 26 d’octubre va ser nomenat director d’aquest Secretariat diocesà per l’arquebisbe Joan.

—Com afronta aquesta nova responsabilitat i quins són els seus objectius al capdavant de Stella Maris?

El servei a la comunitat és una crida a tot cristià i hi podem respondre de múltiples maneres. L’Apostolat del Mar, que està operatiu de forma ininterrompuda a la nostra arxidiòcesi des de primers de segle, és una via per exercir aquest servei envers aquells mariners que arriben al nostre Port i que, portant molts mesos de navegació, tenen necessitats humanes i religioses en les que els podem ajudar. Dirigir Stella Maris és un repte i una alegria; agraeixo la confiança del Sr. Arquebisbe i demano al Senyor que m’il·lumini per saber organitzar la gran feina que fan els voluntaris. També vull agrair de tot cor la tasca del Pare Benny Manackaparambil, o.c.d., a qui substitueixo i que ens deixa l’organització, el sentiment dels voluntaris i el reconeixement de la nostra feina en unes condicions excel·lents.

—En què estan treballant ara mateix?

Ens agradaria ampliar l’horari del nostre servei però per això ens cal créixer en voluntaris. Aprofito per fer una crida a aquells que puguin estar atrets per aquest apostolat, que és una mica diferent pel seu entorn en el món portuari. Ens calen persones que puguin disposar d’un matí o una tarda, si saben conduir o enraonen una mica d’anglès millor, però aquest no és un requeriment per a tots els voluntaris.

Ara estem duent a terme una recollida de gorres de llana, que durant el temps de Nadal regalem a les tripulacions i les agraeixen moltíssim, ja que a l’hivern és una protecció contra el fred i solen vestir un capell sota del casc. Fins al dia 10 de desembre, totes aquelles persones que hi vulguin col·laborar poden deixar les gorres a les seves parròquies, a la llibreria de l’Arquebisbat, a l’església del Carme (carrer de l’Assalt, 11) o a la seu de Stella Maris els dilluns, dimecres i divendres a la tarda.

El nomenament del nou consiliari, el Pare Rogacionista, RG Cagbabanua del Santuari de Loreto, que és de nacionalitat filipina, ens permetrà donar un servei religiós molt proper als mariners de Filipines, que són la majoria dels que ens visiten.

—Quins serveis ofereixen als pescadors i mariners?

El nostre servei és de benvinguda i acompanyament. Intentem ser «la seva casa fora de casa». Visitem els vaixells que arriben a Port, ens interessem per com estan els pescadors i els mariners, els preguntem si els cal alguna cosa en particular, els facilitem un telèfon de contacte i oferim el nostre servei gratuït de transport fins al nostre Centre, que està al límit de la zona portuària i per tant molt proper a la ciutat. Val a dir que el Centre és l’antic edifici de Sanitat Exterior, que ens va cedir l’Autoritat Portuària a qui agraïm a més la seva col·laboració i suport.

Als que ens visiten al Centre, els oferim un lloc digne on seure, parlar i prendre cafè o una beguda, els donem informació sobre els serveis de la ciutat, i altres petits serveis per ells apreciats. En situacions complicades, com malalties, accidents, etc., la nostra intervenció, acompanyament, gestions amb el seu agent o autoritats i suport religiós adquireix un gran valor i ens ho fan saber abastament.

Si en voleu saber més: www.stellamaristarragona.cat  i @stellamaristgn a Facebook i Twitter

Entrevista publicada al Full Dominical del 5 de desembre de 2021 (n. 3743)