El Misteri de la Santíssima Trini­tat ressona a través dels segles en l’ànima del creient, en la litúrgia i també en l’art. La representació més antiga de la Trinitat la trobem en el sarcòfag anomenat del «Dogmàtic», esculpit a Roma entre els anys 325- 350. El tema fou desenvolupat al llarg dels segles seguint diferents models. Un d’aquests l’anomenem Sedes Gratiae (Tron de Misericòrdia) amb Déu Pare assegut en un tron, amb les cames lleugerament separades, sostenint els braços de la creu men­tre l’Esperit Sant en forma de colom sobrevola o se situa entre ells. Aquest model assoleix una gran plenitud amb la representació de la Santíssima Tri­nitat del pintor renaixentista Massac­cio realitzat vers l’any 1426 a l’església de Santa Maria Novella de Florència.

Aquest mateix model el podem admi­rar al nostre museu en la Taula de l’Es­tigmatització de sant Francesc d’Assis. És una obra atribuïda al pintor Valentí Montoliu, datada entre 1443 i 1448 i emmarcada en el Segon gòtic interna­cional. La taula està pintada al tremp i daurada amb pa d’or. Possiblement hauria format part d’un retaule. A l’angle inferior esquerre de l’obra, sant Francesc d’Assís, vestit amb l’hà­bit franciscà i agenollat, contempla la visió trinitària mostrant els palmells de les mans amb els estigmes. A l’an­gle inferior de la dreta, un àngel tam­bé contempla l’escena en actitud de pregària. La creu recolza sobre una esfera de vidre com a representació del món amb un paisatge d’inspira­ció flamenca. Vuit serafins custodien la Santíssima Trinitat, col·locats al seu voltant. La Santíssima Trinitat és coberta per un dosser de vellut ver­mell amb vores daurades, sostingut per dos àngels. La peça procedeix de la Catedral però es desconeix la seva ubicació original. Avui, es troba a la pinacoteca gòtica del Museu Diocesà a la Capella del Corpus Christi.

Andreu Muñoz Melgar,
Director dels Museus Diocesans de Tarragona