Coincidint amb la solemnitat del Corpus —el Dia de la Caritat—, Càritas Diocesana ha presentat la Memòria anual 2020. La crisi social i econòmica derivada de la Covid-19 ha fet créixer les desigualtats i s’ha agreujat la situació de molts col·lectius. Des de Càritas es demanen polítiques públiques d’àmbit laboral, fiscal i d’habitatge inclusives i justes per a tothom. La Memòria es pot consultar al web caritasdtarragona.cat
Entrevistem a Salvador Grané, director de Càritas Diocesana.

—Què destacaria de la Memòria anual 2020?

L’any 2020 serà l’any de la pandèmia. Amb la Covid-19 hem sentit a parlar d’onades, la primera, la segona, la tercera…, de dades infinites, dels malalts, dels morts, de restriccions… Des de Càritas hem vist també altres onades: una gran i sobtada onada de necessitats de persones i de famílies, i una forta onada de solidaritat de la gent i de les empreses, amb una bona coordinació i ajuda de les administracions públiques. Enmig de les onades Càritas no ha tancat, els voluntaris i professionals hem seguit acompanyant a les persones vulnerables.

L’onada de necessitats ha afectat a la població que ja es trobava en situació d’exclusió social, que ha vist agreujada la seva vulnerabilitat, però també de manera sobrevinguda ha posat en aquella situació a d’altres persones que no hi estaven, un fet vinculat sobretot a la pèrdua de llocs de treball.

—Les persones ateses, doncs, han degut augmentar exponencialment…

La pandèmia ho ha canviat tot respecte l’any anterior. L’emergència en el seu inici va obligar a cobrir les necessitats bàsiques d’aquestes persones i famílies en circumstàncies excepcionals de confinament i restriccions. Es va fer la distribució d’aliments, de targetes moneder i d’ajudes econòmiques per subministraments i habitatge. El Programa de necessitats bàsiques va augmentar la seva activitat fins a un 50% de mitjana.

La manca de moltes persones voluntàries habituals de Càritas, que per edat i condició de risc no podien participar-hi, es va suplir amb la participació de nous voluntaris i voluntàries que en tot el 2020 han sigut de 1.503 persones. Als mesos inicials la xifra d’atencions es va doblar, després s’ha estabilitzat, de manera que en un conjunt de l’any 2020 hem incrementat un 33% l’activitat, amb 8.236 llars ateses i 21.329 persones beneficiades. Però les necessitats derivades o agreujades per la pandèmia n’ha tingut moltes més. Les xifres sovint no ho expliquen tot, perquè per davant de les xifres hi ha les persones i el seu patiment és incommensurable.

—Quines són ara mateix les prioritats de Càritas Diocesana?

La incertesa, la precarietat i el neguit s’ha instal·lat en moltes llars. D’una banda la necessitat de suport emocional i acompanyament personal de molts col·lectius que s’han trobat sols durant la pandèmia per la dificultat d’interacció personal. En concret el programa d’atenció a la gent gran s’ha desplegat a altres municipis, en col·laboració amb ajuntaments i entitats locals, perquè en la pandèmia tots hem vist que la gent gran ha sigut la principal víctima de la Covid-19, amb la majoria de morts i amb afeccions d’altres tipus. L’acompanyament personal és molt important per a les persones grans.

L’atenció a les persones sense llar a Tarragona i a Reus s’ha mantingut durant el 2020, adaptant el servei a les restriccions sanitàries establertes i s’ha obert un nou centre de dia.

La davallada de l’activitat econòmica amb conseqüent pèrdua de llocs de treball (el 80% dels participants de Càritas estan en atur) ens porta a incrementar també els programes de formació idiomàtica, digital i de capacitació sociolaboral amb l’objectiu de donar més eines per l’autonomia personal i econòmica de les persones en risc d’exclusió social.

Finalment, també hem incrementat el programa d’acompanyament i regularització de les persones migrants, perquè aconsegueixin tots els drets de ciutadania que els hi corresponen.

—La pandèmia ha afectat a la situació econòmica de moltes persones. Aquest fet ha repercutit en les donacions cap a Càritas?

És cert que la pandèmia ha afectat a la situació econòmica, però com he dit la gent ha sigut generosa i les donacions de persones i empreses s’han incrementat un 13% i els hi agraïm de tot cor.Tot i així, hem tingut un resultat econòmic negatiu per l’increment de l’activitat que ha generat la pandèmia.

—I a partir d’ara?

Nosaltres veiem que la crisi de la Covid-19 continua! Han crescut les desigualtats i s’ha agreujat la situació de molts col·lectius, incrementant la precarietat laboral, la dificultat d’accés a l’habitatge i, en definitiva, la manca d’horitzons vitals. La solidaritat i el compromís són molt importants, però no n’hi ha prou amb això. Necessitem que es reactivi l’economia i cal adoptar noves polítiques públiques d’àmbit laboral, fiscal i d’habitatge inclusives i justes per a tothom. Nosaltres hi confiem!

Entrevista publicada al Full Dominical del 6 de juny de 2021 (n. 3717)