En la III Jornada Mundial dels Pobres que se celebra demà diumenge, el papa Francesc convida per tercer any consecutiu a donar visibilitat a la realitat que viuen moltes persones de tot el món. En el missatge per a aquest any el pontífex ens recorda que «cada dia ens trobem amb famílies que es veuen obligades a abandonar la seva terra per buscar formes de subsistència en altres llocs. […] Com oblidar, a més, als milions d’immigrants víctimes de tants interessos ocults, tan sovint instrumentalitzats amb finalitats polítiques, als quals se’ls nega la solidaritat i la igualtat? I què dir de les nombroses persones marginades i sense llar que deambulen pels carrers de les nostres ciutats?».

En aquesta Jornada, el missatge del papa Francesc anima els cristians i a totes les persones de bona voluntat a acompanyar els qui pateixen situació d’exclusió social, no únicament en els moments concrets plens d’entusiasme, sinó en un compromís prolongat en el temps. Aquesta crida ressona amb força a Càritas i evidentment Càritas Diocesana de Tarragona, com a tot el territori, acull les persones en situació de risc de pobresa i exclusió social, especialment les més vulnerables, acompanyant-les en el seu procés de promoció i desenvolupament integral. Les problemàtiques socials són molt diverses i la pobresa és cada vegada més complexa. Els problemes que més preocupen, per la manera com estan afectant a les situacions d’exclusió social de les persones, són la precarietat laboral i les dificultats per accedir a l’habitatge, la salut i les situacions d’aïllament social més greu.

Salvador Grané, director de Càritas Diocesana de Tarragona, explica que «en el dia a dia, Càritas promou un programa sociolaboral d’orientació amb intermediació laboral, amb diferents cursos de formació ocupacional per a la millora dels participants i també cursos de formació lingüística i formació de habilitats.» Així mateix, el servei d’immigració acull, informa i assessora en temàtiques específiques de les persones immigrades, en la tramitació de la documentació necessària per a la integració social, laboral i cultural. Pel que fa a les situacions d’aïllament social, Grané assenyala que «s’atén el col·lectiu de la gent gran, que és un dels grans demandants d’acompanyament i a el de la infància, amb el reforç escolar que es presta a Reus i Tarragona.»

El director de Càritas afegeix que «vam col·laborar en la cobertura de les necessitats bàsiques de la població més vulnerable, en la distribució d’aliments, en els menjadors socials de Cafè i Caliu de Tarragona i el menjador de Reus, en el lliurament de roba, mobles i estris, així com ajuda econòmica i atenció a les persones sense sostre.» En total 2.549 famílies acollides i 15.638 persones beneficiades, amb 1.170 voluntaris i 36 professionals.

Salvador Grané llança una crida a la societat: «El repte que tenim al davant és immens: la pobresa es cronifica i creixen les desigualtats, com demostren les estadístiques. Aquesta situació ha passat a ser estructural: cal fer-li front i trobar solucions des de tots els àmbits: administracions, polítics, empreses, entitats, societat civil i cadascun de nosaltres. Vulguem o no, ens afecta a tots», conclou el director de Càritas.

Joan Boronat, periodista
Article publicat a la pàgina de Religió del Diari de Tarragona