Casat i pare de tres fills, durant més de quaranta-cinc anys ha exercit com a mestre, professor de secundària i inspector d’educació. Actualment jubilat, a més de ser el director del Secretariat diocesà per a l’ensenyament i l’escola cristiana col·labora amb l’Institut de Ciències Religioses Sant Fructuós (INSAF) com a professor invitat impartint l’assignatura Societat, religió i escola. També és catequista de la Parròquia de Sant Pere i Sant Pau.

—Quina és la missió d’aquesta delegació?

Té cura de la presència de l’Església en el món de l’ensenyament i mira de ser el mitjà adient a través del qual el bisbe exerceix les responsabilitats que li pertoquen envers els centres de l’escola cristiana ubicats a l’ arxidiòcesi.

Pel que fa a l’escola pública, té cura de l’ensenyament de la religió i moral catòliques. Per això, proposa a l’Administració pública els noms dels docents que han d’impartir l’assignatura, els ofereix formació permanent i els acompanya en la seva feina.

A nivell institucional manté relacions, entre d’altres, amb la Conselleria d’Educació de la Generalitat de Catalunya i amb la Conferència Episcopal Espanyola, a través de la Comissió d’Educació. A més, duu a terme els seus serveis de forma coordinada amb el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC).

—A partir del dia 15 de març s’obre el període per a les preinscripcions escolars d’infantil, primària i secundària. Què cal tenir en compte a l’hora de triar escola? Ara és el moment de triar la classe de Religió?

Triar escola no és fàcil, si no es té clar què significa per a nosaltres una bona educació, perquè d’això depèn que triem un centre o un altre. I si es fa aquesta reflexió el primer que hem d’eliminar són els prejudicis. Per suposat que les escoles cristianes són una bona opció per les nostres famílies, però hem de tenir en compte també el procés burocràtic, que és complicat. Un 6% dels alumnes no entren al centre escollit en primera opció per no haver tingut en compte aquest procés. És important participar en les jornades de portes obertes, mirar els webs dels centres i les seves xarxes socials i aclarir tots els dubtes que se’ns plantegin.

Sí, ara és el moment de triar la classe de Religió, que no és un privilegi de l’Església Catòlica ni una concessió de l’Estat. És un dret de les famílies recollit en la legislació internacional, estatal i autonòmica. I per a les famílies cristianes hauria de ser no tan sols un dret, sinó un deure. Educar sense la dimensió transcendental de la fe és un error.

—Quin afegit aporta l’escola cristiana en l’educació avui dia?

El principal valor és el professorat i el personal dels centres, professionals amb vocació, compromesos amb la missió, la visió i els valors de l’escola, ben preparats i en constant actualització i perfeccionament.

Centres innovadors i integradors, amb idearis d’una clara i manifesta arrel evangèlica, on és ben present la voluntat d’estimular la convivència, d’impulsar l’acceptació de l’altre, el treball en equip, les relacions fraternes, el respecte de les opinions i de tota creença, idea o costum.

—Darrerament s’ha parlat molt de l’afectació que pot tenir la Llei Celaá en l’escola concertada. A grans trets, quins canvis introdueix aquesta Llei?

Aquesta llei permet l’administració pública de distribuir els alumnes per centres, tot reduint significativament la tria educativa dels pares, un dret avalat per la Declaració Universal dels Drets Humans, suprimint la llibertat d’elecció de les famílies com a criteri per a mantenir o reduir aules. Entre d’altres aspectes, s’inventa un dret a l’educació «pública» —quan el dret reconegut en la Constitució és el dret a l’educació, sense qualificatiu—; l’enfronta al model d’educació concertada, àmpliament implantat a Europa, trencant l’equilibri i la complementarietat de xarxes que s’ha mantingut fins ara. A més, limita l’autonomia dels centres, devalua l’ensenyament de l’assignatura de Religió a l’escola aplicant un laïcisme impropi i posa en dubte la supervivència dels centres d’educació especial.

Entrevista publicada al Full del diumenge 7 de març de 2021