El passat mes de maig, amb la proposta del nou organigrama diocesà, es constituïa un nou Secretariat per a l’ecologia i la justícia social, sota l’aixopluc de la vicaria de la Caritat. L’arquebisbe Joan va demanar ser al capdavant d’aquesta comesa a dos joves de l’arxidiòcesi molt sensibles i compromesos amb la qüestió social i ecològica: l’Òscar Millán i Mn. Albert Font,  director i consiliari, respectivament.

Amb aquesta nova realitat, l’Arquebisbat se suma a la preocupació i crida del papa Francesc al desafiament urgent de protegir la nostra casa comuna en la recerca d’un desenvolupament sostenible i integral (LS 13).

—Quina és la missió d’aquest nou Secretariat?

Òscar Millán (O.M.): Quan l’arquebisbe Joan ens va traslladar aquest encàrrec, el primer que ens va dir va ser que era una missió per a tres anys on, amb l’ajuda d’un grup de treball estable, havíem de ser capaços d’escoltar la situació de l’arxidiòcesi, descobrir en quina situació ens trobem i discernir el camí per a desplegar una relació amb tota la Creació, tal com Déu la va inscriure en els nostres cors des de l’inici dels temps. Això implica saber engrescar la comunitat per a viure amb una consciència ecològica i humanitzadora.

—Quina influència tindrà el magisteri del papa Francesc, principalment amb les encícliques Laudato si’ i Fratelli tutti, en el treball d’aquest Secretariat?

Albert Font (A.F.): Tindrà molta importància. El primer que hem fet ha estat endinsar-nos en la contemplació de l’encíclica del papa Francesc Laudato si’. El missatge d’aquest document gira a l’entorn de la immensa dignitat de la persona, ja que som Fills del Pare, i de la relació de tots nosaltres amb el preciós regal de la Creació. I fins ara no ho estem fent bé del tot, com denuncia l’encíclica. Per això, en ella es dibuixa l’ideal de la relació dels homes amb la Casa comuna. Hem de ser conscients que la nostra tasca és cuidar-la pel bé de totes les seves criatures. Aquest amarar-se de l’essència que presenta l’encíclica, ens ha de portar a bategar i a viure amb el mateix esperit que ens crida el papa Francesc, per tal de fer, posteriorment, propostes concretes alineades amb l’ideal.

Potser fins ara ens podíem excusar en el fet de no conèixer els impactes que tenen en la Creació els nostres hàbits o potser no sabíem què fer per mantenir una millor cura de la Creació. L’encíclica Laudato si’ ens deixa molt clar on ens trobem, i com cal caminar a partir d’ara. Cada cristià responsable i adult pot deduir fàcilment a quina conversió personal i comunitària estem cridats a viure per tal de no només deixar de ser part del problema ecològic i humanitari que patim actualment, sinó ser part de la solució.

Per la seva part, la Fratelli tutti ens inspira en com viure per tal de revertir la deshumanització que erosiona el sentit de fraternitat amb un vast i genuí mosaic de cultures i individus únics: som tots fills del mateix Pare.

—Creuen que el treball d’aquest Secretariat permetrà fer xarxa amb entitats extra eclesials?

A.F.: Creiem que sí. Fora de l’Església hi ha molts cors i molt bonics, sensibles a l’ecologia i a la magnificència de la Creació. El fet de veure que l’Església s’estima la Creació, que busca activament tenir-ne cura i que potencia una relació lloable i respectuosa amb tots els éssers vivents, pot generar la simpatia de persones allunyades de l’Església. D’aquesta manera, l’Església pot esdevenir un nou company de camí d’entitats extra eclesials amb les que fins ara encara no hi havia encaix.

—En l’acte de la presentació del document per a fer front els efectes de la Covid-19 a l’arxidiòcesi es va anunciar que la Comissió diocesana, constituïda per aquest efecte, i aquest mateix Secretariat vetllarien per la seva aplicació. Quines propostes urgeixen més ara mateix?

O.M.: El més urgent és donar resposta a les múltiples situacions de soledat que hi ha a casa nostra. Hem d’obrir els ulls i ser capaços de dedicar més temps, i de qualitat, als avis, d’apropar-nos als sense sostre i a totes aquelles persones que es troben soles, i viure des de l’escolta i l’acollida fraternal. També el document tracta la conversió integral que ens demana el papa Francesc, una forta crida a relacionar-nos amb cada individu com a volgut i creat per Déu, desterrant definitivament relacions abusives.

Entrevista publicada al Full dominical del 22 de novembre de 2020 (n. 3689)