Mn. Xavier Roig Rovira és fill del Morell i rector de diverses parròquies del Priorat com ara Falset, Pradell de la Teixeta, Porrera, Bellmunt del Priorat i La Torre de Fontaubella. El passat mes de juliol l’arquebisbe Joan el va nomenar delegat diocesà per a la litúrgia.

Com afronta aquest nou servei?

Amb molta il·lusió i agraïment per la confiança que ha dipositat en mi el Sr. Arquebisbe. Ja des de petit he anat descobrint en la litúrgia una mina plena de profundes galeries plenes de tresors que ens permeten la més rica comunió amb Déu i amb la comunitat cristiana. Juntament amb la voluntat d’aprofundir cada cop més en aquestes galeries, ha nascut en mi un desig d’explicar-ho, de fer-ho arribar als altres i de donar-ne testimoni perquè siguin molts els qui descobreixin i aprofundeixin les grandeses de Déu amagades en les celebracions de la nostra fe. Amb l’equip de la delegació de litúrgia, ara tinc l’oportunitat de fer-ho al servei de la nostra Església de Tarragona.

—Quina tasca té encomanada la delegació de litúrgia a l’arxidiòcesi?

La nostra tasca és ajudar i donar eines a tot el poble de Déu que peregrina a Tarragona perquè aprofundim en la litúrgia, la coneguem millor per poder viure-la més bé i, així, descobrim i donem testimoni que la litúrgia és indispensable per al creixement en la fe com a comunitat cristiana.

—Quines noves propostes han impulsat en aquests darrers mesos?

L’equip de la delegació, format per Mn. Rafael Serra, deu joves laics —un de cada arxiprestat— i servidor, hem fet una aposta per donar formació litúrgica als laics i laiques. És per aquest motiu que editem cada dos mesos el full Connecta’t, amb material divers de formació litúrgica i hem creat el lloc web liturgia.arqtgn.cat, amb la finalitat que sigui un espai de recursos, materials i espiritualitat.

També editarem cada any el Calendari Litúrgic de paret, el qual ens permet conèixer-nos millor com a Església de Tarragona i pregar els uns pels altres a través de les fotografies mensuals sobre esdeveniments litúrgics de les nostres parròquies i comunitats, i de les festes i celebracions que portem a terme.

També ens vàrem oferir per anar a les parròquies i comunitats interessades en cursets per lectors, cursets sobre la Litúrgia de les Hores, formació per ministres extraordinaris de l’Eucaristia, etc. Ens havíem proposat portar a terme una trobada diocesana anual per animadors de la litúrgia, però a causa de la pandèmia hem hagut de posposar-la.

La formació també és indispensable per a entendre els símbols i signes intrínsecs a tota celebració eucarística…

Exacte. La formació és molt necessària i urgent. Molts cristians i cristianes no participen de les celebracions litúrgiques perquè, segons ells, aquestes no aporten res a la seva vida, «no els diuen res». La formació, doncs, és necessària no sols pels ordenats i consagrats sinó també pels laics i laiques, perquè aquests sàpiguen ser sal i llum també en litúrgia. D’aquesta manera podran ajudar a d’altres menys interessats en la litúrgia a viure-la a partir dels seus símbols, signes, cants, pregàries, textos bíblics i litúrgics, llums, colors, olors… i així descobrir-la o redescobrir-la amb uns altres ulls.

Entrevista publicada en el Full Dominical del 2 de maig de 2021 (n. 3712)