El Secretariat diocesà per al diàleg interreligiós és de nova creació d’ençà que es va reestructurar l’organigrama diocesà. Fins aleshores, només hi havia un secretariat per a les relacions interconfessionals, encarregat de vetllar per les relacions entre les diferents confessions cristianes a l’arxidiòcesi. Ara, s’ha fet un pas, creant aquest nou Secretariat que ha de vetllar per les relacions entre les diferents religions.

Aquest diumenge conversem amb el seu nou director, Mn. Marcus Vinícius Teixeira, rector de l’Espluga de Francolí i de Senan.

Com afronta aquesta nova responsabilitat?

Amb molta il·lusió! I conscient que és una tasca complicada i complexa però absolutament necessària. Dins les tantes veus que configura l’actual món, cobra especial importància reconèixer el pluralisme religiós de la nostra societat i treballar per la nostra casa comuna amb una obertura a tota la família humana.

—Quina és la missió d’aquest Secretariat?

La nostra principal missió és la trobada amb altres religions i els seus representants per al mutu coneixement i per debatre problemes comuns i concrets. Es pot considerar el diàleg interreligiós com un pelegrinatge, una invitació a l’Església que peregrina a Tarragona a sortir del propi món i de les pròpies certeses per trobar l’altre i la seva experiència de fe, buscant el creixement humà i espiritual de cadascú.

Aquesta perspectiva dialogant és la que ens demana el mateix arquebisbe Joan en la seva Exhortació pastoral L’Esperit fa jove l’Església amb les actituds pastorals de «cercar el “diàleg” constructiu amb els altres, fent servir paraules que expliquin el que vivim» (n. 3) i «construir una Església en diàleg amb la cultura i amb el món» (n. 8).

Quines seran les prioritats d’actuació?

A casa nostra hi ha una llarga i bonica convivència amb altres esglésies i comunitats cristianes. Cada any, per exemple, el Secretariat per relacions interconfessionals promou  la Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians i altres trobades ecumèniques. Els catòlics som, més o menys, conscients de l’ecumenisme. En canvi, pel que fa al diàleg interreligiós hi ha molta tasca a fer. La primera prioritat serà ajudar i animar les nostres comunitats a prendre consciència de la urgència del diàleg entre les religions. La segona prioritat és començar el procés d’apropament, coneixement  mutu i col·laboració entre  el nostre arquebisbat i les altres confessions religioses presents a la nostra demarcació.

—Quantes confessions religioses conviuen actualment al territori de la nostra arxidiòcesi?

Segons el darrer Mapa religiós de Catalunya, un projecte impulsat i finançat per la Direcció General d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya (www.mapareligios.cat), amb data de 2014, es comptabilitzen un total de 8.165 centres arreu del territori català, corresponents a tretze confessions religioses. L’Església catòlica segueix sent àmpliament majoritària a Catalunya, amb més del 83% dels centres de culte.

Al territori del nostre arquebisbat hi trobem presència de les següents confessions  no cristianes: Islam, Judaisme, Budisme, Hinduisme, Sikhisme i la Fe Bahà’í.

La diversitat religiosa té una llarga trajectòria a casa nostra, però no ha estat fins als darrers anys que ha començat a viure una situació tímidament normalitzada. Segons aquest mateix estudi, el creixement de la immigració ha propiciat l’augment de la diversitat religiosa a Catalunya durant les dues darreres dècades tot i que també s’han produït conversions de persones autòctones. A més, es constata que les relacions interreligioses entre comunitats han augmentat en els darrers deu anys.

—El desconeixement de les altres tradicions religioses creu que dificulta una bona convivència?

Per descomptat que sí. Establir ponts amb qui pensa diferent, amb una actitud humil i sense renunciar a la nostra pròpia identitat, i construir la fraternitat universal sense cap mena de discriminacions són deures que encara tenim pendents de la innovadora i sorprenent  declaració del Concili Vaticà II sobre l’actitud de l’Església envers les religions no cristianes Nostra aetate (El nostre temps).

Entrevista publicada al Full del diumenge 14 de març de 2021