Impuls eclesial, transformació social. Des d’un temps d’incertesa, una mirada de confiança és el títol del document final que ha elaborat la Comissió Diocesana per a fer front als efectes de la pandèmia, i que es va presentar el passat dia 4 de novembre en un acte telemàtic, a través del canal de Youtube de l’Arquebisbat. La Comissió, que va constituir-se el mes de maig, ha volgut preparar el document com un marc de propostes que, des de l’arxidiòcesi i també des d’altres instàncies extra eclesials, es puguin implantar per ajudar a reduir l’impacte negatiu que la pandèmia causa sobre les persones, sobretot en els col·lectius més vulnerables.

—Com ha estat el treball de la Comissió diocesana al llarg d’aquests mesos?

En un primer moment, el treball de la Comissió va ser d’anàlisi de la situació: reflexionar abastament sobre què està passant i per què està passant. I d’aquí van sorgir unes constatacions que es van considerar importants per tal d’explicar la realitat que estem vivint. Què ens està dient aquesta situació, tant a l’Església de Tarragona com a la nostra societat del segle XXI?

A la llum d’aquesta reflexió i d’aquestes constatacions plantejades, es van subratllar algunes de les prioritats que s’haurien d’abordar amb més urgència, assenyalant alguns objectius i propostes concretes de treball. I tot això en les dues línies que considerem estratègiques, vers la comunitat eclesial i vers la societat, entenent que no poden ser excloents ni poden avançar aïlladament.

—Quina importància tindrà aquest treball en la pastoral diocesana?

La tasca de la Comissió ha estat la d’oferir aquestes eines de reflexió, així com la de subratllar algunes prioritats, proposant diversos objectius. Aquest és el treball que la Comissió ofereix i les línies que proposa. Ara és el Sr. Arquebisbe qui l’acull i a qui li correspon proposar-lo com a eina de treball i línia a seguir per la nostra Església de Tarragona. En aquest moment tan complex que estem vivint, aquesta Comissió desitjaria que aquest treball pugui realment servir a tots els agents i estaments diocesans per fer una profunda reflexió que il·lumini i ajudi a la nostra missió.

—Quines són les propostes o prioritats més destacades del document?

Les propostes més destacades es refereixen a accions que afecten als àmbits que considerem més afectats per la situació que ens està tocant viure. La Comissió proposa les següents línies d’actuació:  respecte a la gent gran i les persones malaltes; respecte al medi ambient i la cura de la casa comuna; respecte a les persones en exclusió social: el pla de xoc caritatiu, la solidaritat i l’acció social; respecte a l’espiritualitat i la vivència de la fe i la tecnologia al servei de les persones i les comunitats.

Com ha influït el magisteri del papa Francesc en la reflexió prèvia i l’elaboració del document?

Ha influït moltíssim, i d’una manera molt directa. Tota la reflexió prèvia ha estat impregnada pel magisteri del papa Francesc, i no només la Laudato si’, sinó tots els seus textos relacionats amb la pandèmia, que han estat molt il·luminadors. La publicació de l’Encíclica Fratelli tutti va coincidir amb l’etapa final del procés de redacció del document de la Comissió, i a tots ens va sorprendre la sintonia entre el que nosaltres constatàvem, i les línies que el papa Francesc ens proposava. El seu magisteri ens ha marcat la línia a seguir.

Entrevista publicada al Full Dominical del 15 de novembre de 2020 (n. 3.688)