Mn. Joan Àguila Chavero és rector de les parròquies de Sant Joan Baptista, Mare de Déu del Carme i Sant Antoni Abat de Valls. Entre d’altres càrrecs pastorals, també és el director del Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears (SIC).

—Com vau reaccionar com a parròquia en el moment en què es va decretar l’estat d’alarma sanitària?

Des de molt aviat ens vam plantejar que havíem de mantenir el contacte amb la gent de la parròquia i el primer diumenge ja vam retransmetre la missa en directe a través de les xarxes socials. Seguidament vam reorganitzar la graella d’activitats pastorals tenint com a referència allò que ja fèiem però adaptant-ho a la nova situació de confinament, així doncs al matí es retransmetia la missa, per la tarda oferíem activitats de formació i catequesi (oratori, estudi d’evangeli…) i al vespre una trobada comunitària de pregària en streaming cada dia.

—Quin ressò o feedback està rebent de la feligresia de la parròquia davant les iniciatives que esteu impulsant?

Molt bo! Molta gent es connecta cada dia i agraeixen aquest tipus d’atenció com les diferents propostes pastorals que els fem. Notem que hi ha una gran fidelitat dels parroquians que cada dia participen de les convocatòries. A la gent més gran els va costar una mica al principi però van demanar ajuda als seus fills o néts i ara ja tenen un usuari per poder-se connectar i participar de les eucaristies i la resta d’activitats.

També hem notat que molta gent que no venia gaire o gens a la parròquia ara s’han unit a participar d’aquestes activitats. Creiem que a partir d’ara haurem d’integrar aquests nous mitjans a la pastoral encara que es relaxin les mesures de confinament ja que ens ajuden a arribar a molta més gent. També estem molt contents de veure com a les residències d’avis els posen cada dia la missa en una pantalla amb el projector i la segueixen perfectament.

—Des del SIC també s’estan oferint propostes catequètiques per treballar en família com l’oratori o les catequesis setmanals… Quina recepció està tenint?

Això també ha estat una gran sorpresa ja que una de les coses que observàvem abans era la poca implicació dels pares i mares en l’acompanyament del procés catequètic dels infants.  Amb aquesta nova situació hem vist que hi ha molta implicació de les famílies i que aquesta modalitat de treball, enviant els materials per Internet i afavorint el feedback és molt motivador i els pares i mares ho fan amb molt de goig.

—Aquesta situació de pandèmia també ha afectat a les celebracions de la Primera Comunió…

Les celebracions de la Primera Comunió les farem quan les autoritats ens ho permetin i adaptant-nos sempre a les possibilitats i necessitats que hagin pogut sorgir després d’aquesta crisi en relació a les famílies. El més important ja ho estem fent, que és el procés d’acompanyament i maduració de la fe. La data serà quan sigui però no és la qüestió principal.