Un nou Secretariat fruit del nou organigrama diocesà ha estat el de la religiositat popular i el turisme, un encàrrec que s’ha demanat a la Sra. Míriam Ramon i al Sr. Jordi Folch, un matrimoni de Tarragona implicat personalment i professionalment en aquest àmbit. Ells vetllaran perquè hi hagi una bona entesa i relació entre l’Església i les institucions civils a l’arxidiòcesi pel que fa al turisme. Amb ells conversem sobre els nous projectes i missió d’aquest nou Secretariat.

—Com afronten aquesta nova responsabilitat?

Encoratjats per l’encàrrec que el Sr. Arquebisbe, Mons. Joan Planellas, ens ha encomanat, afrontem la direcció del Secretariat amb molta il·lusió i responsabilitat. Conscients del ric patrimoni cultural que existeix a la nostra arxidiòcesi, el volem fer visible i accessible a tots aquells que el vulguin conèixer.

—Quina és la missió o tasca d’aquest Secretariat?

El Secretariat, sota la Vicaria de la Pastoral, amb Mn. Joan Àguila al capdavant, neix amb la voluntat de ser un punt de contacte per canalitzar tots els temes relacionats amb el turisme i la religiositat popular de l’arxidiòcesi de Tarragona. La nostra tasca serà fer d’enllaç entre Església i institucions civils, especialment amb el Patronat Municipal de Turisme de l’Ajuntament de Tarragona, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i altres entitats dedicades al turisme al territori de la nostra arxidiòcesi.

Un dels principals objectius és potenciar La Ruta dels primers cristians de Tàrraco, una ruta promoguda pel Patronat Municipal de Turisme i per diferents entitats i museus de la ciutat de Tarragona, entre els que es troben entitats diocesanes com el Museu Bíblic Tarraconense, el Centre Tarraconense El Seminari i el Museu Diocesà de Tarragona. El llibre La Tàrraco dels primers cristians, d’Andreu Muñoz Melgar, fa una síntesi d’aquest magnífic patrimoni seguint les arrels dels nostres sants màrtirs Fructuós, Auguri i Eulogi. Una guia perfecta per poder fer aquest itinerari.

—En quins projectes estan treballant?

Actualment estem treballant en l’edició d’un llibret turístic que sintetitza el patrimoni de l’arxidiòcesi. La idea és que quan un turista arribi a una de les nostres parròquies, hotels o oficines de turisme, trobi aquesta informació al seu abast. Una guia on apareguin els conjunts culturals més importants de cada arxiprestat, al mateix temps que s’ofereixin una sèrie de rutes culturals i itineraris centrats en el turisme religiós. Aquest llibret s’editarà en quatre idiomes —català, castellà, anglès i francès— i estarà ja en funcionament a partir d’aquest estiu.

—Sovint relacionem el concepte «turisme» amb fer quilòmetres i descobrir món. Creuen que la situació actual pot contribuir al «descobriment» del patrimoni de casa nostra?

Certament. Quan sortim de viatge moltes vegades ens preocupem molt de visitar els monuments o centres culturals i quan som a casa sovint no pensem que existeixen multitud d’espais que podem gaudir a diari i que, encara que ja els haguem visitat, sempre hi podem tornar per redescobrir-los. Durant el confinament es va posar en marxa des de l’Arquebisbat l’enviament diari de les visites espirituals a la Mare de Déu. Vam ser molts els que quan ens ho enviaven, ens adonàvem que no havíem visitat mai aquell lloc precís. Per tant clarament tendim a desconèixer el nostre entorn. Des del Secretariat volem ajudar a redescobrir el nostre patrimoni religiós més proper.

Per a contactar amb aquest Secretariat:
turisme@arqtgn.cat
religiositat@arqtgn.cat

Entrevista publicada al Full Dominical del 27 de desembre de 2020 (n. 3694)