El passat dia 24 de maig el Sant Pare Francesc anunciava la celebració d’un Any especial per reflexionar sobre la Carta Encíclica Laudato si’, sobre la cura de la Casa de tots, en el seu cinquè aniversari.

Amb la voluntat d’implementar la Laudato si’ a casa nostra, Justícia i Pau està impulsant la Xarxa de parròquies EcoSolidàries. En parlem amb la coordinadora d’aquest projecte i la vicepresidenta de Justícia i Pau Barcelona, Maria Bargalló Castellón.

—Com neix la iniciativa de la xarxa de parròquies Ecosolidàries i quines són les seves línies d’acció?

Es tracta d’una iniciativa que promou Justícia i Pau amb la voluntat d’impulsar un treball conjunt a nivell d’Església catalana que doni resposta a la crida a la conversió ecològica integral que fa el papa Francesc a l’encíclica Laudato si’. L’objectiu és que les parròquies  i totes les altres comunitats cristianes catalanes (comunitats religioses, escoles, moviments…) animin la conversió ecològica integral que reclama l’encíclica i esdevinguin un espai on experimentar un nou estil de vida, fruit d’aquesta conversió, a partir de quatre eixos d’acció:

-Adoptar una nova mirada que tingui sempre present la perspectiva de l’encíclica, que relaciona la justícia social i la justícia ambiental, en els processos de formació, la pastoral i les dinàmiques pròpies de la comunitat (catequesi, grups d’adults, tallers, seminaris, jornades d’estudi, esplai…).

-Fonamentar i fomentar una espiritualitat ecosolidària sobre la que ancorar els canvis de mentalitat necessaris per al desenvolupament humà integral, a partir de la reflexió, la contemplació, la celebració i  la pregària.

-Promoure un canvi d’estil de vida que porti a la gestió ambiental responsable de la parròquia/comunitat i al conreu de virtuts i nous hàbits que transformin la vida quotidiana dels seus membres.

-Exercir un compromís social que ajudi a orientar la política i l’economia vers el desenvolupament integral de la persona i la plenitud humana.

A dia d’avui són moltes les persones i entitats de tot Catalunya que han signat el compromís personal i comunitari amb una ecologia integral, una crida urgent del papa Francesc. Què ens demana amb aquesta crida?

Han estat concretament 1.431 persones i 124 entitats les que han signat el compromís amb una ecologia integral i esperem que s’hi uneixin moltes més per respondre a la crida del Papa que ens anima a llegir els signes dels nostres temps per anar a l’arrel de la problemàtica en que ens trobem immersos i trobar les claus que ens permetran resoldre-la. Unes claus que no estan únicament en la ciència o la tècnica, que és on les busca la nostra societat, sinó en el cor de l’home perquè la resposta als reptes socials i mediambientals a que hem de fer front són fonamentalment de caràcter moral i ètic.

Es tracta bàsicament d’aprofundir en la nostra espiritualitat cristiana per descobrir els camins de salvació:

-En «Déu creador i Pare de tots», el camí que ens porta de la dominació i la depredació de la natura  a la contemplació, la lloança, l’acció de gràcies i la cura.

-En Jesús, Fill de Déu encarnat, el camí que ens permet deixar enrere les desigualtats, la cobdícia i l’egoisme i ens mena al reconeixement de la dignitat de totes les persones com a filles de Déu, a la fraternitat, a l’esperit de servei, a la sobrietat alliberadora i a l’opció radical pels febles i empobrits.

-En l’Esperit d’Amor que acompanya el nostre dia a dia, el camí que ens fa sortir de la indiferència i la passivitat vers l’acció i el compromís.

—Recentment el papa ha declarat un Any especial per a reflexionar sobre l’encíclica Laudato si’, referent a la cura de la Casa de tots. Com a Església, com ens pot ajudar la celebració d’aquest Any?

Cinc anys després de la publicació de l’encíclica, d’un munt d’articles, estudis, reflexions i aproximacions als seus continguts i en un moment especialment significatiu perquè la crisi del COVID-19 ha posat en evidència la urgència de trobar noves formes d’entendre el món i de viure, és hora d’actuar decididament en pro d’una ecologia i un desenvolupament humà integrals. En aquest sentit aquest Any aniversari especial Laudato si’ ens pot ajudar a impulsar l’acció de les nostres comunitats locals i a coordinar-nos  amb totes les comunitats catòliques del món per donar una resposta conjunta.

—Quins requisits ha de complir una parròquia ecosolidària?

Per esdevenir una parròquia o comunitat cristiana EcoSolidària només cal tenir la voluntat de caminar i, en funció de la realitat i el ritme propi, anar avançant pas a pas. Justícia i Pau pot proporcionar assessorament, materials, orientacions i propostes pràctiques i també participar directament en activitats concretes (xerrades, tallers, recessos, jornades de formació, itineraris de reflexió…), només cal posar-s’hi en contacte a través del correu ecoparroquies@justiciaipau.org

Per altra banda, com que és un camí complex, és important fer-lo plegats, donant-se suport mútuament. Per això la Xarxa de Parròquies i comunitats cristianes EcoSolidàries posa a la vostra disposició ECOPARROQUIA, una plataforma web que proporciona i facilita l’intercanvi de materials, informació sobre campanyes, accions, entitats i xarxes ecosolidàries, promou l’intercanvi d’experiències i facilita el treball en xarxa amb les altres parròquies/comunitats. Per formar-ne part només cal entrar a la pàgina web http://www.justiciaipau.org/ecoparroquies i inscriure-s’hi.

Us animem a fer-ho, a signar el compromís, si encara no ho heu fet, i a seguir-nos a través de les xarxes socials www.twitter.com/ecoparroquies i www.instagram.com/ecoparroquies.

Entrevista publicada al Full Dominical del 7 de juny de 2020 (n. 3665)