977233412 [email protected]

El 7 d’octubre, se celebra la solemne festivitat de la Mare de Déu del Roser, una advocació estretament lligada a l’orde dominic i estesa en nombroses comunitats de les nostres diòcesis catalanes. Al llarg del temps, el seu culte s’ha projectat a través de l’advocació de nombroses esglésies, capelles, en altars, oficis que fomenten la devoció del rosari, goigs i en la constitució de confraries. No manquen els grans santuaris a l’Església universal dedicats a la seva advocació com el de la Mare de Déu del Roser de Pompeia (Itàlia). Moltes dones porten amb orgull el nom de Roser en honor a aquest bellíssim títol de la Mare de Déu.

La representació de la Mare de Déu del Roser de la parròquia de Sant Martí de Maldà que presentem es troba als fons del Museu Diocesà de Tarragona i es tracta d’un plafó de vint rajoles vidrades policromes que mesura 67,4 × 54 × 7 cm, datat a mitjans segle XVII, d’estil barroc. L’obra s’atribueix al barceloní Llorenç Passoles († l’any 1683) un dels grans ceramistes catalans del barroc. En el centre de la composició es troba la Mare de Déu, dempeus, sostenint l’Infant Jesús com a salvador del món amb el braç esquerre beneint el món i sostenint l’orbe amb la ma esquerra. Maria es troba sobre un petit monticle en un paisatge paradisíac en el que destaquen un roser a la dreta de la Verge i un lliri a la seva esquerra. Sobre un cel blau, dos querubins fixen la seva mirada en Maria i l’Infant Jesús emmarcats per una orla o corona formada per un rosari de rosetes. Aquesta, presenta les cinc desenes de comptes de l’«Ave Maria» i les cinc denes del «Pare Nostre». Tota una evocació en la que el rosari  ̶ com ens recorda Joan Pau II en la seva Carta apostòlica Rosarium Virginis Mariae ̶  és meditació, súplica i tot un itinerari d’anunci i aprofundiment dels misteris de Crist.

Andreu Muñoz Melgar
Director dels Museus diocesans de Tarragona

Article publicat al Full dominical del