Maria de l’Esperança Amill, laica de la parròquia de Sant Joan de Valls, és mestra i psicopedagoga de formació. Vinculada des de fa molts anys a la pastoral bíblica, el mes de febrer de 2017 va ser nomenada vicepresidenta de l’Associació Bíblica de Catalunya, servei que ara compagina amb el nou càrrec de directora del Secretariat diocesà per a l’animació bíblica.

Com afronta aquest nou càrrec?

En rebre l’encàrrec per fer aquest nou servei vaig sentir ressonar dins meu les paraules de l’Evangeli «aixeca’t, que et crida», «no tinguis por» i, sense dubtar, vaig dir «sí». Afronto la tasca que se m’ha encomanat, doncs, amb el coratge i la confiança de saber que el Senyor serà sempre al meu costat, al nostre costat, mostrant-nos el camí i ajudant-nos a vèncer els obstacles que puguin sorgir.

—Quina missió té l’animació bíblica en la pastoral?

La missió del Secretariat per a l’animació bíblica, amb llarga trajectòria en el nostre arquebisbat, consisteix principalment en vetllar i contribuir perquè la Paraula de Déu sigui aliment real en la pràctica pastoral i font de renovació constant de la vida de l’Església. Una bonica metàfora ens recorda que la Bíblia no és pas una branca més de l’arbre de l’Església, sinó la saba que corre pel seu tronc i totes les seves branques. Tot i tothom en l’Església s’ha de nodrir d’aquesta saba que és la Paraula. L’animació bíblica és doncs una actitud constant de discerniment a la llum de la Paraula de tota la pràctica pastoral de l’Església.

La tasca del Secretariat és promoure la formació, la pregària i el coneixement de la Bíblia segons la fe de l’Església (Dei Verbum 73). Formació entesa sobretot com «aprendre a escoltar» atentament les Escriptures amb confiança i amb amor, com feu Maria de Betània, la germana de Marta i Llàtzer. Aprendre a escoltar i meditar la Paraula de Déu en les Escriptures perquè sigui percebuda pel creient com a Paraula present, comunicada pel Crist avui, «Paraula que s’adreça personalment a cadascú, però també Paraula que construeix comunitat, que construeix Església» (Verbum Domini 86).

—Quines propostes plantegen des del Secretariat per a aprofundir en la Sagrada Escriptura?

Els nostres bisbes, en el recent document Esperit, cap on guies les nostres Esglésies? en relació a la Paraula de Déu, diuen: ens plantegem de reprendre i desenvolupar la resolució 57 del Concili Provincial Tarraconense on es parla de la necessitat de potenciar «la lectura espiritual i eclesial de la Sagrada Escriptura» i concretament proposen «cal promoure en el teixit eclesial les escoles de la Paraula —adoptin la modalitat metodològica que adoptin— com a eines imprescindibles del present i futur de les nostres Esglésies diocesanes. Cal fer de la Paraula el cor de la vida cristiana. A això hi contribuiran persones formades bíblicament però sobretot persones experimentades en l’escolta de la Paraula de Déu que hagin après a assaborir-la i sàpiguen comunicar-la des de la fe i la vida» (Cf 3.5).

Des del Secretariat oferim els cursos bíblics per correspondència, adreçats a totes les persones, grups i comunitats que vulguin iniciar-se i aprofundir en la lectura espiritual de la Paraula; els cursos bíblics d’estiu organitzats conjuntament amb l’Associació Bíblica de Catalunya i l’INSAF, en els quals s’ofereix un mètode d’estudi que ens ajudi a fruir de la Paraula, a viure més a fons la nostra fe i a comunicar-la als altres; l’organització d’actes per a la celebració del Diumenge de la Paraula i la Setmana de la Bíblia; i els pelegrinatges a Terra Santa, una veritable experiència espiritual que ajuda a comprendre millor l’ambient físic i geogràfic de les Escriptures i especialment la relació entre els dos Testaments. Una experiència de comunió eclesial amb els cristians de Terra Santa, les pedres vives, especialment en aquests dies de conflicte, de pobresa i de temor» (Proposta 51, Sínode sobre la Paraula de Déu, 2008).

A més, treballem en plena sintonia amb el Museu Bíblic Tarraconense, col·laborem en propostes de formació amb l’INSAF, amb altres organismes diocesans i parròquies, i mantenim ferms lligams amb l’Associació Bíblica de Catalunya.

Quines són les prioritats per aquesta nova etapa?

Les nostres prioritats són continuar desenvolupant les propostes que tenim en marxa, incorporar nous membres a l’equip del Secretariat i enfortir els nostres lligams amb altres delegacions i secretariats diocesans per viure en comunió eclesial, com a Poble de Déu que camina a Tarragona i rep la força i renovació en l’escolta, la celebració i l’estudi de la Paraula de Déu.