En el debat social sobre l’eutanàsia convé sempre precisar sobre quin comportament mèdic ens estem referint. Caldria reservar el concepte d’eutanàsia només a les accions o omissions mèdiques que causen la mort d’una persona amb una malaltia irreversiblement fatal i que compta amb el consentiment del subjecte. Per entendre’ns la persona que demana l’eutanàsia seria una persona amb una malaltia crònica incurable però que gaudeix d’una certa estabilitat i que desitja acabar amb la seva situació actual. En el moment que se li aplica l’eutanàsia la persona mor a causa de l’acció o omissió mèdica que ha rebut sense que hi hagi altres causes concurrents.

S’hauria de deslligar el concepte d’eutanàsia de totes les cures pal·liatives aplicades en malalts terminals amb la finalitat d’alleugerir el sofriment. També cal deslligar el concepte d’eutanàsia d’altres pràctiques mèdiques correctes com «no iniciar» o «interrompre» un tractament quan el pacient ho demana de forma seriosa, explícita, reiterada i voluntària. Així mateix no es pot anomenar eutanàsia la limitació de l’esforç terapèutic quan aquest resulta inútil o fútil, i només perllonga la vida biològica sense garantir una qualitat mínima de vida. En tots aquests casos el procés de la malaltia és el que va avançant i porta inexorablement a la mort. El mateix procés de la malaltia o de la mort són la veritable causa de la mort malgrat hi puguin concórrer altres causes.

Moralment parlant cal diferenciar els casos en què «es deixa morir» dels casos en què «es produeix» o «es causa» la mort. «Deixar morir» respon a una actitud humana que accepta el fet que som éssers mortals i sap renunciar als progressos de la ciència mèdica quan les teràpies resulten infructuoses. L’altra opció, «causar la mort», sempre serà reprovable moralment ja que és causar un mal.

Des d’una perspectiva cristiana de la vida, la petició d’eutanàsia, per part d’una persona que no accepta viure el procés de la seva malaltia i desitja que li causin la mort, va en contra de la concepció que el cristianisme té de la vida com un do rebut de Déu mateix. La persona humana és una unitat de cos i esperit; tant el cos com l’esperit els hem rebut de Déu com un do. Déu ens ha cridat a l’existència, i aquesta va més enllà d’aquesta vida i tindrà la seva plenitud i immortalitat en el Regne de Déu. Cos i esperit van units: l’esperit vivifica el cos i el cos construeix la història de cadascú. Els hem rebut de Déu i nosaltres en som administradors d’aquest misteri personal. La vida en totes les seves dimensions depèn i està en mans de Déu. Voler decidir d’avançar el moment de la mort sembla una usurpació extralimitada d’allò que hem rebut com a do.

També des de la visió cristiana el personal sanitari que ha de realitzar una acció que causa la mort d’un altre contradiu el precepte «No mataràs». No es tracta de prescripcions secundàries sinó que el «No mataràs» és Paraula de Déu i restarà sempre com un manament inviolable. Per al personal sanitari o polític de tradició cristiana col·laborar directament o indirectament en l’aplicació de l’eutanàsia suposarà sempre un acte greu que pesarà en la consciència recta del creient.

Ja des d’una perspectiva laica el problema més greu que presenta l’eutanàsia és si la societat i, en concret, els professionals de la medicina poden atendre una petició que en el fons no està a l’abast de les seves possibilitats ni del seu codi deontològic. La societat ha de procurar el bé dels ciutadans i causar la mort d’un altre, encara que aquest ho demani, no podrà ser mai considerat com un bé. Si el cos mèdic accepta la pràctica de l’eutanàsia corre el risc de sembrar la desconfiança social i en concret dels malalts greus que esperen acompanyament en el sofriment, però no pas una mort anticipada. El risc d’abusos és una altra porta que s’obre amb la legalització de l’eutanàsia i ens fa plantejar que la solució que busquen uns quants pot perjudicar a la gran majoria.

Mn. Josep M. Gavaldà Ribot,
Doctor en Teologia Moral

Article publicat a la revista Església de Tarragona (Maig-juny / n. 304)

 

Ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies . ACEPTAR

Aviso de cookies