Aquest diumenge 12 de novembre celebrem la Jornada de Germanor, el dia en què recordem que com a Església som una gran família.

L’església som tots i cadascú de nosaltres, i com en qualsevol família, tots hem de col·laborar d’una manera o una altra fent possible la gran tasca que es desenvolupa. A la nostra arxidiòcesi de Tarragona, 143 mossens, 431 religiosos, 9 diaques, 954 catequistes, 1517 voluntaris de Càritas, 47 voluntaris de Mans Unides i 28 centres educatius, entre d’altres, es posen cada dia al servei de molts desenvolupant l’acció pastoral, caritativa i assistencial, educativa i cultural de l’Església, intentant fer del nostre un món millor. Per aquest motiu amb motiu d’aquesta Jornada parlem de coresponsabilitat i d’implicació. Hem de ser conscients que l’Església ens necessita.

Aquest dia també aprofitem per presentar els comptes de l’arxidiòcesi de Tarragona de l’exercici 2016 que trobareu a la vostra parròquia en la revista «La nostra Església». És important agafar-ne un exemplar.

Són comptes consolidats de les 200 parròquies i de totes les delegacions, secretariats i altres institucions. Aquesta acció requereix, necessàriament, de mitjans econòmics per dur-se a terme. Part d’aquests mitjans s’obtenen de l’assignació tributària (21,50%), la que es rep de tots aquells que marquen la creueta a la declaració de la renda però la part més important és la que prové de la coresponsabilitat de tots nosaltres amb l’Església, la important col·laboració econòmica a través d’aportacions puntuals i periòdiques que es reben en forma de donatius i col·lectes (48,56%). La resta d’ingressos són els que provenen de la gestió del patrimoni, serveis i subvencions rebudes (29,95%). Aquests ingressos són els que han permès finançar tota l’acció de l’Església de Tarragona en el darrer exercici 2016, en total 10.390.142,27€.

Pel que fa a les despeses, un 17% dels recursos s’ha destinat a accions pastorals i assistencials, un 33% a la retribució del clergat i el personal seglar, un 43% a la rehabilitació i manteniment d’edificis, i la resta correspon a altres despeses de gestió. En total 10.208.578,14€ de despeses que han permès obtenir un excedent en l’exercici 2016 de 181.564,13€. Val a dir que aquest exercici s’han obtingut 1.247.348,77€ de donatius extraordinaris que, sense cap mena de dubte, han ajudat a equilibrar els comptes.

És molt important també que siguem conscients de la gran tasca que es desenvolupa en el manteniment del patrimoni, un patrimoni que és de tots, de totes les poblacions de la diòcesi. Els 200 temples parroquials, la Catedral, les nombroses ermites i altres edificis que l’Església de Tarragona procura mantenir en el millor estat dia a dia, molts d’ells formant part del catàleg cultural que beneficia a tota la societat, suposa una inversió de més de quatre milions d’euros anuals i l’esforç de moltes persones.

Aquesta Jornada de Germanor d’aquest diumenge és una bona ocasió per implicar-nos una mica més i subscriure un donatiu periòdic per a col·laborar amb la nostra parròquia. A més, cal recordar, que la desgravació fiscal dels donatius permet que es pugui recuperar fins a un 75% de les quantitats donades.

Gràcies a tots per la vostra col·laboració i ajuda. La nostra acció només serà possible gràcies  a la generositat d’aquesta gran família que som tots i que ajuda a aquells que ho necessiten.

Daniel Sobradillo, ecònom diocesà

Revista ‘La nostra Església’