977233412 [email protected]

Avui diumenge 26 de juny se celebra, a Roma i a totes les diòcesis del món, la cloenda de l’Any Amoris Lætitia que, amb motiu del cinquè aniversari de la publicació de l’exhortació apostòlica tan important sobre la família, el papa Francesc convocà el dia de sant Josep de l’any passat amb la intenció de fer-nos viure un any de necessària relectura i reflexió profunda del seu contingut. Aquesta cloenda coincideix amb la X Trobada Mundial de les famílies a Roma en la qual, a causa de la persistent pandèmia per la Covid19, assisteixen solament els delegats, directors de secretariats i consiliaris de la Pastoral Familiar de l’Església universal.

Des que se’ns demanà l’impuls i organització d’aquest any a l’arxidiòcesi, l’equip de la Delegació per als laics i la família, amb el Secretariat de pastoral familiar, es va posar a treballar en les dotze prioritats proposades pel Papa perquè la commemoració que avui acaba hagi esdevingut el començament d’«un renovat i creatiu impuls pastoral per posar la família en el centre de l’atenció de l’Església i de la societat», segons les seves pròpies paraules.

Fent balanç de l’any celebrat, volem destacar les accions més importants que s’han portat a terme a l’Església de Tarragona com ara les convocatòries a les parelles que s’han casat durant l’any, que han participat en el curs prematrimonial del servei diocesà CPM i han estat acompanyades en la seva primera etapa vital com a matrimoni cristià. Arran d’aquestes trobades ha sorgit un primer grup de parelles que, amb el suport del nostre equip, es continuen trobant periòdicament per aprofundir i enfortir la seva relació d’amor a la llum de la fe i que esperem que sigui llavor per a futurs grups de matrimonis que hem de seguir impulsant amb la col·laboració de les parròquies i l’ajuda de Déu.

La setmana del matrimoni que es va celebrar el passat mes de febrer esdevingué una bona oportunitat per oferir propostes diàries de pregària, reflexió i formació als matrimonis de les nostres parròquies i comunitats, tenint una gran participació que esperem que es mantingui en properes edicions. Prèviament, una trobada de famílies al Santuari del Loreto, amb l’acompanyament de l’arquebisbe Joan i la participació de més d’un centenar de persones, fou l’inici d’aquesta setmana centrada en la promoció del matrimoni i la família a la llum de l’Alegria de l’Amor.

En l’apartat de formació i a proposta de la delegació, l’INSAF organitzà un necessari i complert curs sobre l’exhortació apostòlica a Reus, i la revista Església de Tarragona ha anat publicant articles de tots els capítols de l’exhortació des de les visions de diverses vocacions de l’Església (un prevere, un matrimoni, un diaca permanent i una religiosa).

Una de les accions més prioritàries que es van plantejar des de l’inici d’aquest any ha estat l’impuls de renovació del Servei d’Acompanyament i Orientació Familiar (SAIOF), un servei arxidiocesà per atendre i acompanyar les famílies que estan passant per alguna situació de vulnerabilitat que compromet la seva estabilitat, o persones casades que necessiten acompanyament, des de l’òptica de la fe, per millorar la seva situació de vida familiar. Aquest servei continuarà en constant formació perquè esdevingui un recurs reeixit i imprescindible de suport a la família cristiana de Tarragona.

La pandèmia, que durant aquest any ha estat present en diferents intensitats, ha frenat algunes de les propostes que l’equip havia programat des d’un bon començament, però alhora ens ha donat la fantàstica oportunitat que l’Any Família Amoris Lætitia no acabi avui sinó que continuï sent un camí que, impulsats per la determinació apostòlica del papa Francesc, hem de seguir transitant amb la col·laboració de totes les parròquies i comunitats de la nostra Església. El Secretariat de pastoral familiar, amb la Delegació per als laics i la família, té la intenció d’enfortir i seguir promocionant la família cristiana perquè, com va dir el papa Francesc en el missatge de convocatòria d’aquest any, és «el punt de referència més ferm, el suport més fort, la salvaguarda insubstituïble per a l’estabilitat de tota la comunitat humana i social (…) Necessitem els vincles de la família per viure i fer la humanitat més fraterna».

Equip de la Delegació per als laics i la família – Secretariat de Pastoral Familiar

Article publicat al Full dominical del 26 de juny de 2022 (n. 3772)