977233412 [email protected]

L’evangeli d’aquest diumenge ens trasllada davant l’imponent Temple de Jerusalem. Jesús preludia la seva destrucció i l’inici d’un temps indeterminat en el que esdevindran grans tribulacions i els seus seguidors seran perseguits. El testimoniatge en l’Evangeli és il·lusionant però ple de dificultats i quimeres. Són molts els cristians que han donat la seva vida per Crist. La nostra arxidiòcesi és una església d’arrels martirials i aquest segell ha marcat tota la seva història.

L’obra d’art que presentem és el judici dels màrtirs de Tàrraco, Fructuós, Auguri i Eulogi. En ells s’acompleixen les paraules de Jesús: «Us faran comparèixer davant els reis i els governadors per causa del meu nom. Serà una ocasió de donar testimoni. Estigueu decidits a no preparar-vos la defensa: jo mateix us donaré una eloqüència i una saviesa que cap dels vostres adversaris no serà capaç de resistir o de contradir» (Lc 21,12-15). L’obra forma part de 10 plafons ceràmics en relleu realitzats per l’artista Antonio Oteiza que narren la Passio Fructuosi. Foren esmaltats per la ceramista Neus Segrià. Oteiza és un dels exponents de l’art contemporani basc de la segona meitat del segle XX. Va treballar amb el seu germà Jorge Oteiza en el projecte escultòric de la basílica de Nostra Senyora d’Arantzazu, a Oñate (Guipúscoa), referència fonamental en l’art sacre contemporani espanyol. Els plafons de Tarragona estaven destinats a decorar el frontal de l’altar de la capella de sant Fructuós de la Catedral en commemoració dels 1.750 anys del martiri dels sants. Lamentablement, el projecte no es va materialitzar i l’artista va obsequiar l’obra, per mediació de l’arquitecte Joan Figuerola, al Museu Bíblic Tarraconense.

El plafó del Judici mesura 23×32 cm. Des d’un llenguatge expressionista, Oteiza transmet en el relleu una atmosfera de dramatisme i espiritualitat que ens apropa al fet històric. Oteiza ha estudiat bé la Passio Fructuosi i com una icona ha plasmat el relat des d’una pregària íntima. L’escena es representa amb sentit de teatralitat. La determinació del governador resta accentuada pel braç acusador i sentenciador. El combat, convenciment i esperança dels màrtirs es manifesten en el seus braços aixecats assenyalant el cel. Un entorn arquitectònic que representa el pretori emmarca l’escena. Estem davant una magnífica obra d’art sacre que enceta el III mil·lenni de la història de l’art de la nostra arxidiòcesi.

Andreu Muñoz Melgar,
director del Museu Bíblic Tarraconense

Article publicat al Full dominical del 13 de novembre de 2022

Ús de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies . ACEPTAR

Aviso de cookies