Coincidint amb el 35è aniversari de presència de Vida Creixent a la nostra arxidiòcesi, aquest Moviment cristià de gent gran ha impulsat un Curs d’Animació Laical per a la formació de grups d’apostolat de Vida Creixent. Un curs obert per a tots aquells que vulguin participar d’aquest espai de diàleg, reflexió i escolta activa sobre la fe i diverses propostes de treball a les parròquies.

En parlem amb el coordinador de Vida Creixent a l’arxidiòcesi des de 2018, Josep M. Ferran, i membre de la comunitat parroquial de Santa Clara de Tarragona.

—Com neix Vida Creixent a l’arxidiòcesi?

Va ser l’any 1986 quan Vida Creixent es va posar en marxa a la nostra arxidiòcesi sent el primer president Josep Riera i Güell. L’experiència de Vie Montante va  néixer a París als anys cinquanta, quan els primers grups de gent gran van començar a reunir-se animats per André d’Humières. Es va constituir en associació el 1962 gràcies al suport de Mons. Stanislas Courbe, bisbe auxiliar de París i primer Secretari general de l’Acció Catòlica francesa. Des de França es va estendre a Bèlgica, Suïssa, Canadà i en alguns països africans. El 1985, sota l’impuls de René Tardy i amb el suport de l’aleshores president del Consell Pontifici per als Laics, el cardenal Eduardo Francisco Pironio, es va fundar a Roma Vie Montante Internationale, estructura amb la finalitat d’afavorir l’expansió de l’Associació a tots els continents.

—Quina tasca desenvolupa Vida Creixent a les parròquies?

Ara mateix, després d’aquest període de restriccions sanitàries, és prioritària la tasca d’animar a la presencialitat, de reunir-se en grups i de participar en l’Eucaristia dominical. Normalment ens reunim abans de la missa. Promovem que les reunions siguin en grups de fins a 12 o 14 persones com a màxim perquè «on dos o tres estan reunits en nom meu, allà soc jo enmig d’ells» (Mt 18, 20).

Som un moviment on el centre d’interès són les persones i els grups, tots som animadors, però una o dues persones per grup assumeixen el rol de coordinació de tasques. Es comença la sessió amb una pregària i tot seguit es fa la lectura per torns del tema que toca del temari anual que tenim, amb les intervencions, comentaris, aportacions d’experiències de fe personals que es volen compartir i de vida, de les persones que formen el grup. En aquest curs també farem una lectura reflexiva de l’Amoris Lætitia i anirem caminant en la marxa parroquial, arxiprestal i diocesana amb l’exhortació del nostre arquebisbe Joan i en la crida del papa Francesc. En el cas de ser més d’un grup, de tant en tant ens reunim tots per a celebrar, fer col·loqui de gran grup o participar activament en l’Eucaristia.

—Quins són els reptes que us proposeu?

El principal repte és viure la comunió i la sinodalitat des de la família, el veïnat fins al grup de Vida Creixent, així mateix com la comunitat parroquial i l’església arxidiocesana. Formem part de la delegació per als Laics i la Família del nostre Arquebisbat, participem activament amb l’Any de la Família Amoris Lætitia i amb el Sínode 2021-2023.

Cada persona jubilada ha de tenir l’oportunitat de conèixer Vida Creixent i l’ideal és que cada parròquia pugui oferir l’oportunitat de constituir un grup i convidar tothom qui vulgui venir, per tal de continuar formant-se, sentir-se acompanyats i fer camí tot creixent amb maduresa espiritual. Volem que ningú se senti sol i el nostre lema és: amistat, espiritualitat i apostolat.

El segon repte és desenvolupar en comunió el laïcat en compromís, coherència, autenticitat, lleialtat a l’Evangeli i de forma competent en les tasques d’apostolat. Junt amb els consiliaris en tracte d’igualtat, caminant junts i cadascú amb el seu carisma al qual ha estat cridat, desenvolupant els dons i talents de les persones en aquest període de maduresa de les nostres vides.

—En què consistirà aquest nou Curs d’Animació Laical per a la formació de grups d’apostolat de Vida Creixent?

El curs que està en marxa és presencial, obert, permanent, itinerant en el territori fins arribar a les persones dels poblets més allunyats. Es donaran les directrius per tal de formar un equip a la parròquia i diverses pautes per treballar l’animació i les dinàmiques de grup preparats per a l’atenció al proïsme i centrats en el testimoniatge en la família i en el nostre món.

La formació és clau com també la lectura, la reflexió, el diàleg, la dinàmica de grups, la conversa, la motivació per a llegir notícies, documents, fer obres de Caritat i compartir problemes, conflictes i qüestions i cercar solucions, amb la pregària, centrats en la participació presencial en l’Eucaristia.

Per a més informació i inscripcions al Curs:
Bloc: https://associaciovidacreixenttarragona.blogspot.com
Telèfon: 619 79 39 69 / vidacreixent@gmail.com

Entrevista publicada al Full Dominical del 19 de desembre de 2021 (n. 3745)