Aquest 12 de maig se celebra de manera conjunta la Jornada Mundial de Pregària per a la Vocacions i la Jornada de Vocacions Natives, organitzades per la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), la Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), la Conferència Espanyola de Instituts Seculars (Cedis) i Obres Missionals Pontifícies (OMP), enguany amb el lema «Vaig donar Sí al somni de Déu».

Concretament la Jornada de Vocacions està impulsada per l’Obra Pontifícia de Sant Pere Apòstol que té com a objectiu la pregària i la cooperació econòmica envers les persones que són cridades a la vocació sacerdotal o religiosa a Territori de Missió. És doncs, una ajuda a aquestes vocacions que sovint troben serioses dificultats per avançar en la seva formació, per problemes econòmics.

Fent una mica d’història, la Jornada de Vocacions Natives té el seu origen allà per l’any 1889 quan Estefania i Juana Bigard, mare i filla, van llegir una carta del bisbe francès de Nagasaki, en la qual explicava que els cristians japonesos, per por a la persecució, sentien por de apropar-se als missioners estrangers, cosa que es solucionaria si els sacerdots fossin naturals del mateix país. Les dues laiques franceses van iniciar una gran activitat per implicar l’Església en el sosteniment de les vocacions en els territoris de missió. El Papa Pius XI va fer seva i de tota l’Església aquesta iniciativa privada, i el 1922 li va donar el caràcter de «pontifícia».

Les vocacions natives sorgeixen com a fruit i prenen el relleu de la tasca missionera en els seus territoris, comptant precisament amb el suport de l’Obra Pontifícia de Sant Pere Apòstol, la qual sosté anualment 76.917 seminaristes (un de cada tres seminaristes del món) i 5.649 novicis i novícies en el seu primer any canònic.

Afortunadament el nombre de vocacions que neixen a les missions s’ha multiplicat. Per posar un exemple, el nombre de sacerdots nadius ha passat de 46.932-88.138 en els últims 30 anys. Pràcticament s’han duplicat

Àfrica i Àsia experimenten una alta intensitat de vocacions sacerdotals. Els preveres nadius atenen el doble de persones que la mitjana universal. En les missions, 38.126 habitants per sacerdot, més del doble que la mitjana universal (17.439,76 habitants per sacerdot).

Gràcies a la generositat dels fidels de tot el món, el 2018 el Fons Universal de Solidaritat de Sant Pere Apòstol va enviar 21.512.405 euros a territoris de missió per al sosteniment de seminaris i noviciats, manteniment, finançament d’estudis i suport als formadors. Espanya va aportar en aquest període el 9,68% del Fons Universal de Solidaritat. Van ser en total 1.907.162,34 euros que van beneficiar 5.450 vocacions de les missions i a 225 formadors.

Des de la Delegació Diocesana de Missions de Tarragona es fa referència a una de les resolucions del Concili Provincial Tarraconense, en la qual es demana a cada Església diocesana potenciar la seva participació en l’acció evangelitzadora universal. Per a això Missions de Tarragona dóna compte de les Beques Missioneres, en total 17 a l’arxidiòcesi, que es mantenen obertes per recollir els donatius i aportacions d’entitats, empreses i fidels diocesans.

Joan Boronat
Article publicat a la pàgina de religió del Diari de Tarragona