L’arxidiòcesi de Tarragona s’ha sumat a la Jornada de pregària i reflexió per tots els afectats de la pandèmia Covid-19 celebrada aquest cap de setmana arreu de les diòcesis espanyoles. La missa exequial ha tingut lloc aquest diumenge, dia 26 de juliol, a la Catedral metropolitana, en la festivitat de Sant Joaquim i santa Anna, patrons dels avis, un dels sectors de la nostra societat més colpejats per aquesta pandèmia.

La missa, també per l’etern repòs de tots els difunts que ens han deixat durant el confinament i pel consol i l’esperança dels seus familiars, ha tingut un record destacat pels quatre preveres de l’arxidiòcesi traspassats durant el temps de confinament —Mn. Joan Aragonès Llebaria, Mn. Josep M. Prats Borges, Mn. Ricard Cabré Roigé i Mn. Josep M. Barenys Capellades—, dels quals s’ha resseguit breument els trets més significatius del seu ministeri.

En la celebració també s’ha volgut agrair, particularment, l’assistència dels familiars de difunts i la presència dels professionals, institucions i entitats que han treballat i treballen per pal·liar les múltiples crisis que ha provocat la Covid-19. Tots ells, juntament amb els que han mort sols a casa seva, en els hospitals o en les residències de gent gran, han estat ben presents en les pregàries dels fidels, quan cada lector ha dipositat una flor blanca al peu del ciri pasqual.

La celebració, presidida pel Sr. Arquebisbe, Mons. Joan Planellas, ha estat concelebrada per més de quaranta preveres de l’arxidiòcesi. També s’ha comptat amb la representació de l’Església Evangèlica del Salvador a Reus. El Cor dels Amics de la Catedral, acompanyat a l’orgue, ha sostingut els cants de la celebració.

Arquebisbe Joan: «Quina paradoxa poder veure i escoltar com un mal provoca tant de bé!»

El Sr. Arquebisbe, en l’homilia, tot citant la Nota de la Conferència Episcopal Espanyola per aquesta Jornada, ha manifestat que aquesta celebració «ens ha de servir també per prendre consciència de la importància de la nostra gent gran i el valor fonamental que tenen en les nostres comunitats cristianes, com a motor i força de saviesa i experiència davant la vida. Ells són exemple i guia per als joves i infants, ja que no són només destinataris de la pastoral evangelitzadora de l’Església, sinó veritables actors».

Seguidament, el prelat, a la llum de la Paraula de Déu, ha fitxat l’atenció en tres imatges que durant aquest temps ens han impactat: la imatge de la impotència i de la mort, la imatge de la caritat i de la solidaritat, i la imatge del papa Francesc en la pregària per l’epidèmia del passat 27 de març.

«Hospitals i serveis sanitaris entregats a mans plenes, però, al mateix temps, desbordats per la onada imprevista. La pandèmia se’ns va infiltrar enmig dels nostres murs de benestar i de les nostres fortaleses aparentment infranquejables. Hem comprovat la fragilitat humana. Tots ens hem fet preguntes davant les limitacions de la mateixa ciència», ha expressat l’arquebisbe Joan. I davant aquest context, «la imatge de tants, creients o no, a través d’institucions eclesials o civils, que s’han entregat als més vulnerables i descartats de la societat i que la crisi sanitària ha agreujat considerablement. Quina paradoxa poder veure i escoltar com un mal provoca tant de bé!»

Finalment, ha citat les paraules del papa Francesc en la pregària per la pandèmia del passat mes de març, a la plaça de Sant Pere del Vaticà, quan deia: «Escolteu sempre el gemec del qui pateix; deixeu-vos commoure per aquells que ploren i moren en el món d’avui. Si sabeu plorar amb els qui ploren, sereu veritablement feliços».

Representació de nombroses institucions polítiques, socials i eclesials

Entre les autoritats civils i polítiques, a les quals ha donat la benvinguda el Canceller i portaveu de l’Arquebisbat, Mn. Simó Gras, hi ha assistit l’alcalde de Tarragona, Sr. Pau Ricomà, acompanyat d’altres membres del consistori tarragoní; el delegat territorial del Govern de la Generalitat a Tarragona, Sr. Òscar Peris; el subdelegat del Govern a Tarragona, Sr. Joan Sabaté; l’alcalde de Reus, Sr. Carles Pellicer; l’alcalde de l’Arboç del Penedès, Sr. Joan Sans i en representació de l’Alcalde de Mont-roig del Camp, la regidora Maria del Remei Benech. També hi ha assistit el vicepresident primer de la Diputació de Tarragona, Sr. Joaquim Nin; el president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, Sr. Magí Trullols; l’expresident de la Diputació de Tarragona, Sr. Josep Poblet; a més de representants del Col·legi Oficial de Metges de Tarragona, de la Gerència de la Regió Sanitària del Camp de Tarragona, del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Tarragona, de la Creu Roja i dels Serveis funeraris Mémora de Tarragona.

Pel que fa a les entitats eclesials i socials s’ha comptat amb la participació del president de Càritas Diocesana, Sr. Salvador Grané; del president de l’Hospitalitat diocesana de la Mare de Déu de Lourdes, Dr. Miquel Domènech; els membres de la Comissió diocesana per pal·liar els efectes de la pandèmia Covid-19; els directors de totes les escoles diocesanes; la responsable de la Comunitat de Sant Egidi a Tarragona, Sra. Remei López; el president de la Fundació Santa Maria de Siurana, Sr. Robert Vendrell; representants de l’Apostolat del Mar – Stella Maris i en representació de la Fundació Bonanit, el Sr. Josep M. Carreto.

Descarregar homilia

audio de l’homilia