Càritas Diocesana promou diversos programes i projectes d’acció social que abasten àmbits molt diferents com l’acollida i l’acompanyament, la gent gran, la família i la infància, la inserció laboral o bé la formació d’adults, entre d’altres. En aquest darrer programa hi ha el projecte Arrela’t que promou cursos de formació en competències lingüístiques bàsiques en català, coneixements laborals i d’estrangeria i coneixements de l’entorn a persones migrades en situació irregular.

Goretti Cebrián és la coordinadora d’Acció social de Càritas Diocesana.

—Quants cursos s’han realitzat al llarg d’aquest curs i amb quins recursos es compta?

Entre els mesos de gener a juliol s’han fet 8 cursos de 120 hores cadascun al Vendrell, Tarragona, Salou, Cambrils i Torredembarra. Aquesta formació compta amb el suport del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies a través del Fons Social Europeu, i amb la coordinació dels respectius serveis municipals de Primera Acollida de les poblacions on es realitzen els cursos.

Aquest projecte contribueix a que les persones migrades es formin afavorint la seva integració a la societat d’acollida, ja que el coneixement de la llengua és un dels elements clau per a la inclusió social i laboral de les persones. Tots els cursos es fan en horari de matí i són presencials, per facilitar que, a més d’aprendre, les persones participants estableixin vincles i xarxes de suport entre elles.

Aquest seguit de formacions forma part d’un itinerari d’acompanyament a les persones que atenem a Càritas, que va des de la cobertura de les seves necessitats més bàsiques fins a la inserció laboral, perquè tinguin les oportunitats necessàries per a una vida amb tots els drets.

A cada curs comptem amb una formadora contractada —en total han estat 4 professores— i a cada població comptem amb un mínim d’una persona voluntària que dona suport a l’aula (n’han estat sis en total).

—Quantes persones s’han pogut formar?

En els cursos que s’han realitzat fins ara han participat unes 85 persones. Les mesures la Covid-19 han fet disminuir la capacitat dels cursos, tot i que hem detectat un augment de la demanda d’aquestes formacions i tenim la previsió de formar 110 persones al llarg de l’any 2021.

—Quina valoració en fan els participants?

Una gran majoria dels usuaris comencen els cursos motivats per la necessitat d’arrelar-se i de fer aquesta formació que els hi serveix per aconseguir el certificat de primera acollida. A més d’aprendre català i de conèixer-se també s’emporten el bon caliu, la connexió amb els companys i companyes que tenen situacions i vivències molt similars amb les que poden connectar. Valoren molt la proximitat de les persones que els acullen i que els formen i el suport que reben des de la resta de projectes que conformen Càritas.

En un 10% dels casos quan acaben aquests cursos es continuen formant en llengua catalana per tenir un nivell superior. També valoren que el fet de tenir un certificat que t’acredita dona més competències a l’hora d’inserir-se a nivell laboral. D’altra banda també milloren les relacions amb els entorns com poden ser l’escola, la feina, etc., ja que la comunicació és molt important per socialitzar-se i crear vincles.

Entrevista publicada al Full Dominical de l’11 de juliol de 2021 (n. 3722)