Mn. Joan M. Bajo és el delegat diocesà de pastoral de la salut del bisbat de Tortosa i el coordinador del Secretariat Interdiocesà d’aquest àmbit a nivell de les diòcesis amb seu a Catalunya. A més, des de fa més dues dècades és capellà d’hospital. Primer ho va ser a l’Hospital de Móra d’Ebre i actualment, des de fa dotze anys, està a l’Hospital de la Verge de la Cinta de Tortosa. El passat dissabte, dia 16 juny, va ser el ponent convidat en la Jornada diocesana de pastoral de la salut celebrada a l’Hospital Sant Pau i Santa Tecla de Tarragona sobre el tema «El lloc de la família en el procés de la malaltia».

—Quina és la seva tasca com a capellà d’hospital?

Intentar assessorar en la vessant espiritual i religiosa, en aquest ordre. Fins ara potser estàvem avesats a pensar que la tasca es limitava a administrar sagraments però és molt més que això. És tenir una actitud d’escolta davant les necessitats espirituals que puguin tenir les persones que són allí.

—La presència d’un capellà en un Hospital públic és també un testimoni en la societat?

Jo penso que sí encara que hi ha moltes veus de l’àmbit social i polític que repeteixen que som un estat aconfessional. Les necessitats no són tan religioses com espirituals, es tracta d’atendre aquestes necessitats i apropar les persones als sagraments per ajudar a guarir o sortejar aquest impàs que és el moment d’emmalaltir. L’àmbit espiritual és el mateix per a totes les religions (catòlics, protestants, musulmans, etc.) i penso que aquest és un bon testimoniatge que l’Església dona.

—En alguns casos, depenent de la malaltia, l’estada a l’hospital pot ser de mesos, cosa que pot afavorir una relació o vincle més estret amb el pacient o la família…

Sí, quan la malaltia és crònica i es fa llarga la família es veu més afectada i s’ha de canviar el rol; és aleshores quan s’ha d’atendre més la família que el pacient. També cal dir que avui dia s’ha rebaixat el temps de l’estada hospitalària i això fa que la relació no sigui tan estreta, ara és més canviant. No oblidem que, avui dia, l’Hospital és un lloc empresarial i com menys temps una persona estigui al llit es rendeix més.

—La malaltia és un trasbals per a la vida de tota persona. Què és el més important que cal assumir?

Un pacient cal que assumeixi que està malalt, que és una persona feble i que necessita que algú l’acompanyi ja sigui el metge, l’assistent social, el psicòleg o algú que vetlli per la seva vida espiritual.

—Els més propers són part directament implicada i afectada en la malaltia d’un familiar (emocions, canvi dels rols familiars…). Quina importància hi té la família?

La família és molt important en el sentit que ha de fer l’acompanyament d’aquest camí juntament amb la persona que conviu amb ella i estima. No és el mateix que emmalalteixi una mare, que un pare, un avi o una criatura, depenent de qui sigui el malalt variarà la situació. No és el mateix que es posi malalt el pare, que potser porta el sosteniment de la família, o la mare, que és el pilar estructural, o l’avi, que ja ho podem veure com un fet més normal perquè ja ha fet el seu procés, o un infant, que aleshores sí que desestabilitza tota la família.

—Quina és la reacció més comuna de la família davant d’una malaltia greu o crònica?

Quan es tracta de malalties degeneratives com pot ser un Alzheimer o una malaltia que inevitablement acabarà amb la finitud de la persona malalta hi ha una mala vivència i han de començar a viure la situació de dol des d’aquell moment. Penso que hi ha una situació que no és correcta i que costarà molt d’evitar que és mentir al pacient i fer veure que no passa res. Penso que el dolor suportat per tots és menor i crec que el model d’atenció hauria d’anar per aquí, viure i afrontar plegats la situació, sigui quina sigui. Una de les funcions del servei religiós seria intentar aplanar aquest camí per ajudar a fer-ho possible.

Entrevista publicada al Full Dominical
de l’1 de juliol de 2018 (n. 3564)