El Secretariat diocesà per a la pastoral familiar és una branca de la Delegació diocesana per als laics i la família, direcció que l’arquebisbe Joan ha confiat a Josep Valls i Mariona Dolcet, coordinadors diocesans del Centre de Preparació per al Matrimoni (CPM). Casats des de fa trenta-cinc anys han estat catequistes i membres d’un  grup de revisió de vida de  matrimonis a la parròquia de La Selva del Camp, i en l’actualitat formen part de la comunitat parroquial de Sant Pau de Tarragona.

—Com afronten aquest nou servei a l’arxidiòcesi?

Afrontem aquesta nova responsabilitat amb il·lusió i també amb agraïment a l’ arquebisbe Joan i als delegats per als laics i la família, Marcel Pallejà i M. Betlem Padró, per haver confiat en nosaltres.

Creiem que tots els anys de treball en el servei de la preparació per al matrimoni ens ha donat en cada moment una visió real de les parelles que es casen per l’Església, que són les nostres famílies cristianes del demà. Per aquest motiu també ho afrontem amb optimisme perquè aquestes noves famílies sovint transmeten que volen viure fent seu el missatge de Jesús dins la seva llar.

—Quina és la missió d’aquest Secretariat?

Des del Secretariat pensem que hem de tenir especial cura de la família cristiana que es el primer lloc on es viu i es transmet la fe, «el primer anunci».

La nostra tasca és impulsar, dinamitzar i/o proposar iniciatives per a l’evangelització de la família. Coordinar la preparació prematrimonial de la nostra arxidiòcesi i fer realitat la proposta sobre la preparació al matrimoni des de la visió de l’Amoris lætitia que ens demana el papa Francesc en aquest Any de la família.

També donar a conèixer les propostes sorgides de la coordinadora dels Delegats de família de Catalunya i de la comissió de família de la Conferència Episcopal Espanyola.

—Què s’ofereix a les parelles que es preparen per a rebre el sagrament del matrimoni?

El que ofereix el Centre diocesà de Preparació al Matrimoni és, sobretot, un espai obert i sincer per a dialogar i reflexionar en grup, acompanyant a les parelles en el seu creixement d’amor i de fe, de cara a la vivència del sagrament del matrimoni i a la constitució d’una parella i d’una família encaminada a la realització del compromís evangèlic.

Els cursets són de sis sessions i amb un màxim de sis o set parelles. S’ofereixen des d’octubre a juny amb diferents modalitats, és a dir, entre setmana i caps de setmana.

La valoració dels cursets és positiva. Moltes parelles ens expressen que els temes de diàleg no acaben amb el curset sinó que posteriorment és motiu de conversa entre ells. També, en alguns casos, es forja una bona amistat entre les parelles. En començar els cursets hi ha parelles que manifesten tenir poca relació amb l’Església però en acabar-los expressen que l’han redescobert gratament.

—Quines prioritats o reptes s’han marcat com a Secretariat?

Ara mateix tenim com a prioritat desenvolupar les dotze propostes del papa Francesc per aquest Any de la família que ja es van començar a treballar el curs passat amb les  diferents delegacions diocesanes.

Com a repte estem treballant en una propera trobada de parelles que s’han casat en els darrers anys, per a proposar-los-hi una continuïtat en la seva formació de família cristiana.

Una important prioritat també és oferir acompanyament i orientació a les famílies amb crisi de parella, o  bé  problemes amb els fills, entre altres, a través del Servei d’Atenció i Orientació a les Famílies (SAIOF). Tampoc hem d’oblidar aquelles iniciatives ja consolidades com són el Dia mundial dels avis i la gent gran o la festa de la Sagrada Família, al desembre.

Entrevista publicada al Full Dominical del 26 de setembre de 2021 (n. 3732)