Tilmar és una escola d’Educació Especial que va néixer fa més de 40 anys gràcies a la preocupació d’unes famílies per atendre i donar resposta a les necessitats educatives dels seus fills. Des dels seus inicis, la premissa de compartir espai, activitats i objectius amb una escola ordinària va ser una prioritat, que amb l’ajuda de les Germanes Carmelites de la Caritat Vedruna va arribar a ser possible.

Actualment el CEE Tilmar i l’Escola Mare de Déu de la Serra formen un binomi educatiu d’un valor incalculable que prospera i millora dia a dia. És un referent i un model per a molts alumnes i famílies que poden compartir aquesta recíproca experiència i per a tota una comunitat educativa que hi creu i treballa de manera molt activa i entusiasta.

Un dels eixos principals gira al voltant de la inclusivitat. Tot i que temps enrere aquest terme no es contemplava com ara, el fet d’estar dins d’un entorn educatiu ordinari va fer possible desenvolupar una primera idea d’inclusió compartint els espais comuns d’ambdues escoles, participant conjuntament en les festes populars i potenciant la integració dels alumnes amb els de l’escola ordinària.

La inclusió dins el marc educatiu ha anat evolucionant amb el pas del temps convertint-se en un eix prioritari per a les persones amb necessitats educatives especials. De la mateixa manera, el Col·legi Tilmar ha seguit treballant en noves metodologies innovant i potenciant la integració. Avui els alumnes no només comparteixen espais, sinó que s’inclouen i formen part de les aules ordinàries participant en totes les activitats i programes d’innovació pedagògica de les Escoles Diocesanes (intel·ligències múltiples, treball cooperatiu, codocència…).

Un dels objectius principals a l’hora de treballar la inclusivitat és que els permet relacionar-se amb diferents alumnes, afavoreix la convivència i el treball en grup dins d’un marc ordinari; tenint sempre en compte el currículum adaptat a cada alumne. Aquests objectius es treballen de manera conjunta en les dues escoles donant valor a totes les persones per igual i aconseguint així un enriquiment mutu.

Ignacio Calderón, un dels referents de la investigació de l’escola inclusiva, cita en el seu llibre Educación, handicap e inclusión. Una lucha familiar contra una escuela excluyente (Octaedro, 2014) que els professionals hem d’aprendre dels alumnes i les seves famílies i hem de construir veritables comunitats per elaborar conjuntament propostes més educatives. Aquest és sense dubte el camí correcte pel qual hem d’esmerçar esforços i treball, i el model que ha d’inspirar la nostra recerca i tasca sempre activa i innovadora. No ens podem rendir en cap moment en aquest aspecte.

La inclusivitat a la nostra escola segueix sent possible gràcies a què la titularitat, conjuntament amb totes les escoles diocesanes que formen part de l’arquebisbat de Tarragona, aposta per treballar en aquest camí, amb la implicació i dedicació de l’equip directiu, docent i personal que forma part de l’escola Tilmar. El que tenim entre mans bé s’ho val: el contacte diari amb els nostres alumnes i l’actitud evangèlica que ens porta a estar al costat dels més febles ens dona la força i ens omple el cor.

El CEE Tilmar i l’Escola Mare de Déu de la Serra han estat, són i seran un referent d’escola inclusiva dins la comarca de la Conca de Barberà. Som una de les escoles pioneres en treballar la inclusió i tenim un Tresor incalculable en alça que ens encoratja i del qual n’estem molt cofois.

Joan Cortina i Badoch,
Director de l’escola Tilmar
Sotsdirector de l’escola Mare de Déu de la Serra

Article publicat al Full Dominical del dia 12 de maig de 2019 (n. 3609)