Qui és més intel·ligent Rafa Nadal, Eduard Punset, Antoni Gaudí o Julio Iglesias? La resposta a aquestes preguntes té un paràmetre comú: la intel·ligència. Habitualment emprem aquesta paraula que hauríem de ser capaços de definir. Què és la intel·ligència? És simplement el resultat d’un test psicomètric, o alguna cosa més?

Des del món educatiu i gran part del món psicològic, encapçalem un moviment que vol posar de relleu que la intel·ligència d’una persona no es pot mesurar amb uns simples tests. Per a nosaltres, seguint el Dr. Howard Gardner, la intel·ligència és el potencial biopsicològic que tenen les persones que els permet resoldre problemes i crear-establir productes i serveis útils per a la comunitat. Per tant, responent les preguntes inicials Nadal, Punset, Gaudí i Iglesias són intel·ligents perquè tots destaquen en alguna àrea clau i superen amb expertesa els problemes que se’ls poden plantejar en aquesta especialització. El Dr. Gardner parlava de diferents intel·ligències (de fet postula la Teoria de les Intel·ligències Múltiples al seu llibre Frames of Mind del 1983), alguns sectors actualment prefereixen anomenar-les talents, competències, dons… Sigui com sigui, coincidim en la idea que ser capaç de superar els problemes que planteja la vida és una evidència d’intel·ligència.

Dit això, si el problema que se’ns planteja en algun moment de la vida és de caire existencial-espiritual (el sentit de la vida, la mort d’un amic o familiar…), la persona ha d’emprar els recursos-estratègies que té per a superar-lo. En aquest cas les estratègies les aporta la intel·ligència espiritual. Tothom, com amb la resta d’intel·ligències, té la intel·ligència espiritual; però, si bé som capaços d’emprar-la, si no es treballa, si no s’estimula, aquesta s’atrofia (com la capacitat de lectura, de càlcul mental…).

Per tant, efectivament existeix la intel·ligència (talent-competència-do) espiritual, i si volem superar els obstacles existencials-espirituals que la vida, inexorablement, ens posarà al camí  no hem de deixar d’estimular-la/treballar-la per poder reeixir.

Pablo Muñoz, director del Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona

Article publicat al Full Dominical del 7 de juliol de 2019 (n. 3.617)