El papa Francesc ha convocat un sínode adreçat als joves per l’octubre de 2018 amb el lema: «Els joves, la fe i el discerniment vocacional». És un sínode important que pretén obrir nous aires i perspectives reals en la pastoral de joves i vocacional. Tal com ja va fer amb el Sínode de la Família, demana als bisbes fer sentir la veu dels joves, que es puguin expressar i puguin ser escoltats, i per aquest motiu s’ha elaborat un qüestionari que s’haurà de treballar i respondre a cada diòcesi i una pàgina web on els joves podran aportar les seves expectatives i situació; tot aquesta informació serà la base del Document de Treball del Sínode.

En aquest Sínode la voluntat del Papa és que l’Església conegui la creixent dificultat dels joves de posicionar-se, créixer i viure la fe en el món d’avui, perquè coneixent la seva realitat i dificultats hi pugui donar resposta amb ells i per a ells. Els joves tenen i han de tenir un lloc important en la vida de l’Església, perquè ells són els que han de suscitar canvis, reformes i millores en el món en el que vivim.

Aquesta renovació, però, només es pot realitzar acollint el do millor per a tota persona, l’amor de Déu. Per aquesta raó és tan important que l’Església sàpiga acompanyar en el creixement dels joves en els reptes del món present, els ajudi a discernir la vocació que Déu inscriu en el seu cor, i els prepari per ser testimonis.

S’entén així que el treball preparatori s’articuli en tres passos: conèixer la realitat social i cultural dels joves per proposar una lectura de fe; mostrar els passos del discerniment, que és la millor proposta que l’Església pot oferir als joves perquè a la llum de la fe descobreixin la seva vocació; i finalment tractar els trets fonamentals de la pastoral de joves i vocacional.

No cal dir que nosaltres, a la nostra diòcesi, des de la Delegació de Pastoral de Joves i des del Secretariat de Pastoral Vocacional, farem el possible per respondre conjuntament amb el Sr. Arquebisbe i els nostres joves a la petició que el papa Francesc ens fa per aquest proper Sínode tan important per a la vida de l’Església.

Josep Mateu, pvre.
Delegat diocesà de Joventut
i director del Secretariat Diocesà de Vocacions

(Article publicat al Full Dominical del diumenge 29 de gener, n. 3490)