Per al gener de 2017 està previst posar en marxa per primera vegada a l’arxidiòcesi de Tarragona el Curs Alpha, que s’impartirà inicialment en tres parròquies: la de Riudoms que inclou també Vinyols, Creixell i Montblanc.

Alpha és un mètode de primer anunci de Jesucrist, dirigit principalment a aquells que volen explorar la resposta que dóna el cristianisme a les preguntes fonamentals que tota persona té de la vida.

Els cursos d’evangelització Alpha neixen als anys vuitanta, però no és fins l’any 1991 quan presenten el format actual. El seu origen es troba a la Parròquia Holy Trinity Brompton, a Londres, d’on va començar a propagar-se a tot el món. A Catalunya, l’Alpha està present en parròquies pertanyents a les diòcesis de Solsona, Terrassa i Barcelona.

Ara a l’arxidiòcesi de Tarragona, el Curs Alpha està impulsat per la Delegació diocesana de pastoral de Joventut, juntament amb la Delegació diocesana d’Apostolat Seglar. Disposa d’un equip que ja va realitzar un curs de preparació per a l’entrenament, dirigit per responsables d’Alpha Espanya, i per al proper dissabte dia 29 està prevista la celebració, a la Casa dels Concilis de Tarragona, «d’un curs intensiu per a la posada en comú, entre els tres grups parroquials, de les directrius a seguir », explica Mn. Josep Mateu, delegat diocesà de Pastoral de Joventut.

Sopar, xerrada i debat

El programa consisteix en organitzar, durant deu setmanes, una trobada setmanal que reuneix, al voltant de la taula per sopar, a participants i equip de voluntaris: «una vetllada que afavoreixi la trobada personal amb l’Esperit», manifesta Mn. Mateu. Insisteix, que la presència d’Alpha a les esmentades parròquies «és una iniciativa d’àmbit diocesà, per la qual cosa el curs està obert a totes les persones, homes i dones, joves i grans, de tots els nivells culturals».

En aquest clima d’amistat i de total llibertat es manté una xerrada kerygmàtica (anunci de la bona nova), de primer anunci, per després debatre i opinar en un espai de llibertat, previ a l’Església, però ofert per l’Església, per explorar la fe cristiana sense sentir-se jutjats.

Per això, està obert a tots aquells que se senten acollits en el si de l’Església, a aquells creients que, amb el temps, s’han allunyat d’ella i als que no tenen experiència de Déu en les seves vides. En definitiva, «un dia a la setmana per demanar el do de l’Esperit Sant, conèixer Jesús i l’Església», subratlla mossèn Josep Mateu. Els equips estan integrats per persones implicades en la vida parroquial, amb responsabilitats, i vivència de la fe, per ajudar-se mútuament amb els participants, on el sacerdot té un paper secundari, que se circumscriu a l’acompanyament en la pregària.

Participar en aquest Curs és totalment gratuït, amb el sopar inclòs, i tal com explica mossèn Mateu «si una persona, arran de l’experiència, decideix no completar el programa de les deu jornades és lliure de deixar d’assistir a les trobades». No obstant això, a partir de la quarta setmana, sí que es considera haver discernit sobre el compromís de continuïtat i se sol·licitarà un donatiu (sense fixar quantitat) per costejar les despeses dels sopars.

Joan Boronat
Font:
 Pàgina de Religió del Diari de Tarragona (Dissabte, 22 d’octubre de 2016)