Vivim en una societat en què la felicitat s’entén com una satisfacció exclusivament personal. És com una cosa a adquirir, que es pot comprar i que un cop assolida ens pertany. Res més lluny de la realitat, la felicitat s’assoleix si aconseguim que l’altre sigui també feliç. Difícilment podem ser feliços quan veiem la injustícia o la necessitat de l’altre. El papa Francesc ens ho recorda quan ens diu que el cor del cristià batega en una sístole i diàstole concreta: apropar-se a Déu i apropar-se al necessitat. Si falla un dels dos moviments el cor cristià no funciona.

Una de les finalitats educatives de les escoles diocesanes és que els alumnes tinguin aquest compromís social amb l’altre. Un compromís que ens vincula a tot tipus d’activitats d’acció social.

En la vessant nacional la col·laboració, tant per part d’alumnes com de docents, es dona amb iniciatives diocesanes com Càritas o Llar Natalis, però també amb altres entitats que fan un bé social: Mans Unides, el Banc d’Aliments, la Marató de TV3, l’Hospital Sant Joan de Déu o la iniciativa social del Nàstic Genuine.

Però també en la vessant internacional els projectes de cooperació amb escoles d’Hondures, projecte Esttela i Aula Compartida, a través de docents de les nostres escoles i d’alumnes de diferents cursos, ens permet compartir allò que fem, i aportar el nostre granet de sorra en l’acompanyament i ajuda de les persones de l’altra banda de l’oceà.

Els alumnes i docents quan tasten el que suposa donar-se als altres, responen unànimement que han rebut molt més del que han donat, que voldrien repetir, que se senten bé. La felicitat, doncs, amb l’acció social, esdevé una fita més propera. Déu ens ha fet necessitats de l’altre, sense ells i elles, sense que els nostres germans d’aquí i d’allà no estiguin bé, nosaltres difícilment podrem ser feliços. Cal fer una aposta decidida per educar des de la cooperació i des de l’acció social com a forma de combatre una societat que aïlla i empetiteix la persona en el seu entotsolar-se.

Pablo Muñoz, director del Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona

Article publicat al Full Dominical del 14 d’abril (n. 3605)