Aquest diumenge dia 10 de novembre l’Església diocesana celebra la Jornada de Germanor, un dia en què es dona a conèixer l’estat de despeses i ingressos de l’arxidiòcesi i, al mateix temps, es posa de relleu la importància de col·laborar en el seu sosteniment pastoral i econòmic. Daniel Sobradillo és l’ecònom de l’Arquebisbat de Tarragona.

—En el marc d’aquesta Jornada quin missatge vol fer arribar l’Església a la societat?

Que malgrat les dificultats econòmiques actuals l’Església de Tarragona segueix endavant, amb pas ferm, en les seves conviccions fent costat als més necessitats a través de les accions de Càritas Diocesana, les Càritas parroquials i les diferents fundacions que atenen els més desvalguts; també per mitjà de les múltiples intervencions en el patrimoni històric i cultural de tants pobles i ciutats; de la importantíssima acció pastoral que es realitza a través dels preveres, religiosos i religioses, diaques, laics i laiques que estan al servei de la nostra estimada arxidiòcesi, i també a través de la gran tasca que s’està realitzant a nivell educatiu a través de les escoles diocesanes i d’inspiració cristiana. Per tal de duu a terme tota la quantitat de projectes es necessiten recursos humans, materials i econòmics. La resposta de tots a la nostra crida és sempre clau i molt necessària en el desenvolupament del nostre pressupost i la nostra acció. Per això ens comprometem a seguir avançant en el nostre compromís de transparència i informació.

—Quines xifres destacaria de l’activitat econòmica?

El balanç consolidat de l’arxidiòcesi —que suma tots els comptes d’explotació del bisbat, les parròquies, delegacions i institucions i que aquest any ha incorporat tota l’activitat educativa— ascendeix a 19.631.457 euros. Es tracta d’una activitat econòmica consolidada de l’Església de Tarragona que, a partir d’aquest exercici, s’auditarà anualment responent així a la nostra voluntat de complir amb l’objectiu de transparència.

La majoria dels ingressos provenen de les aportacions voluntàries dels fidels ascendint a un total de 4.049.936,04 euros, ingressos que es mantenen en xifres similars a les d’anys anteriors.

Una altra xifra és la rebuda del Fons Comú Interdiocesà —l’aportació dels habitants de l’arxidiòcesi a través de la casella de la Declaració de la Renda— que ha estat de 2.312.090,44 euros. Bona part dels ingressos —un total de 7.537.031, 03 euros—van dirigits a la conservació d’edificis i despeses de funcionament. El segueixen la retribució del personal laic —on es compta també l’activitat educativa—, les accions pastorals i assistencials i la retribució del clergat.

A nivell de totes les diòcesis amb seu a Catalunya, les aportacions voluntàries dels fidels (42.701.492 euros) sumat als ingressos procedents de l’assignació tributària (22.420.902,14 euros) van suposar el 60% dels ingressos ordinaris de l’Església durant el 2018. Pel que fa a les despeses, un total de 43.100.121,03 euros es van destinar a la conservació d’edificis i despeses de funcionament (40,36 %) mentre que un 24.850.049,91 euros va anar a l’acció pastoral i assistencial (23,27 %). La resta de partides van ser per a la retribució del personal laic, el clergat i per als centres de formació (Seminari, col·legis…).

—I de la tasca assistencial i pastoral que duu a terme l’Església diocesana?

Durant l’any 2018 a l’arxidiòcesi es van atendre a 74.760 persones (ancians, malalts crònics, persones amb discapacitat i drogodependents i persones en risc d’exclusió social, entre d’altres) en els 148 centres socials i assistencials. Sense oblidar tota la tasca que fa Càritas gràcies als seus 1.170 voluntaris o la dedicació dels 130 preveres, els 346 religiosos i religioses, els 858 catequistes, els mestres i educadors dels 28 centres educatius catòlics… i una llarga llista de persones que amb el seu testimoni cristià contribueixen a millorar la nostra societat.

Entrevista publicada a la pàgina de Religió del Diari de Tarragona (Dissabte 9 de novembre de 2019)