«Cada home i dona és una missió, i aquesta és la raó per la que es troba vivint a la terra. Ser atrets i ser enviats són els dos moviments que el nostre cor, sobretot quan un és jove d’edat, sent com forces interiors de l’amor que prometen un futur i impulsen cap endavant la nostra existència. Ningú millor que els joves perceben com la vida sorprèn i atrau. Viure amb alegria la pròpia responsabilitat davant el món és un gran desafiament».

Així s’expressa el papa Francesc en el seu missatge per a la Jornada Mundial de les Missions 2018, del diumenge 21 d’octubre, en el que fa també referència al Sínode que s’està celebrant a Roma «que ofereix l’oportunitat de comprendre millor, a la llum de la fe, el que el Senyor Jesús vol dir als joves i a través d’ells, a les comunitats cristianes (…) una nova oportunitat per fer-vos deixebles missioners ».

I amb motiu del DOMUND del 21 d’octubre, un any més els missioners reclamen l’atenció de l’Església perquè puguin dur a terme la seva tasca centralitzada en el lema d’aquest any: «Canvia el Món». En realitat, és la jornada de la gran solidaritat cristiana amb les esglésies joves perquè arribin a descobrir l’evangeli.

A partir d’aquí comença la tasca als Territoris de Missió, circumscripcions eclesiàstiques que no tenen recursos humans i econòmics per poder subsistir per si mateixes, raó per la qual depenen de la Congregació per a l’Evangelització dels pobles, a través de les Obres Missionals pontifícies. Gairebé la meitat de la població mundial (45,70%) viu en els Territoris de Missió en els quals l’Església desenvolupa una àmplia tasca social i educativa.

Missioners sota mínims

Espanya és el país que més missioners aporta al món, amb 12.000, dels quals 38 pertanyen a l’arxidiòcesi de Tarragona: 1 bisbe, 15 religiosos, un sacerdot diocesà, 19 religioses i 2 laiques.

La delegació diocesana de Missions de Tarragona convida a col·laborar en aquesta jornada del DOMUND per al sosteniment material de la tasca evangelitzadora i humanitària. D’alguna manera es pot dir que «els missioners estan sota mínims», asseguren des de la delegació, per afegir que la realitat és que «les aportacions de l’arxidiòcesi tarragonina en la jornada del DOMUND han baixat en els últims anys». Segons les dades facilitades per la pròpia delegació diocesana de Missions, l’any 2010 la col·lecta de la jornada va ser de 117.121,73 euros, mentre que l’any passat la recaptació no va arribar a assolir els 94.000 euros.

Malgrat aquests moments d’incerteses, es requereix un esforç per contribuir en aquesta important tasca d’evangelització que duen a terme els missioners, amb dedicació i entrega absoluta. Precisament amb la crisi financera mundial, es fan més urgents les crides a la solidaritat en favor de les esglésies joves, que testimonien les naixents comunitats cristianes.

La jornada del DOMUND llança, doncs, una crida a la solidaritat per poder atendre les necessitats evangèliques i materials d’aquells Territoris de Missió, que precisen d’unes mínimes aportacions econòmiques per garantir la seva subsistència.

Ens quedem amb una reflexió del missioner tarragoní, Lluís Solé Fa, bisbe de Trujillo (Hondures): «Tal com Jesús, ni el missioner ni la comunitat de fe poden resoldre tots els problemes del món. Jesús no va curar tots els malalts ni va convertir a tots els pecadors, però ens va mostrar el camí de com ser signes del Regne».

Joan Boronat
Article publicat a la pàgina de Religió del Diari de Tarragona (13 d’octubre de 2018)