Cristina Inogés és una laica catòlica i teòloga per la Facultat de Teologia Protestant de Madrid SEUT. Nascuda a Saragossa, és membre de la Comissió metodològica del Sínode i ha estat la primera dona en oferir una meditació bíblica en la inauguració de la XVI Assemblea General Ordinària del Sínode de bisbes 2021-2023 al Vaticà.

Inogés va ser a l’arxidiòcesi a finals de gener impartint una conferència sobre la sinodalitat en l’Església tant a Reus com a Tarragona, en la Jornada diocesana ‘Impulsem el Sínode 21-23’ celebrada al Centre Tarraconense El Seminari.

—Vostè és la primera dona que ha participat en la inauguració d’un Sínode de bisbes. Aquest fet és signe d’un moment de canvis en l’Església?

Jo penso que sí, encara que el procés sigui lent hem de tenir en compte que és un canvi molt gran. Els petits passos són importants i al Vaticà ja es pot veure com algunes dones ocupen càrrecs importants. Tot i que queda encara molt camí per a recórrer, a poc a poc s’està fent un gir a la situació de les dones en l’Església.

—Quina és la seva funció com a membre de la Comissió de Metodologia del Sínode?

La Comissió metodològica s’encarrega d’elaborar els materials que ara s’estan treballant en la fase diocesana i estem començant ja a treballar en el que és la fase continental. A hores d’ara estem assessorant a grups, parròquies, moviments o conferències episcopals en els dubtes que puguin tenir sobre aquests materials.

—Qui s’ha de sentir cridat a participar en el Sínode?

Absolutament tothom. És un fet històric, jo diria que és el més important des del Concili Vaticà II. Aquest Sínode és un punt d’inflexió en la història de l’Església. Per primera vegada el Papa ha convocat tot el poble sant de Déu, això significa tota l’àmplia base del laïcat i no ho podem desaprofitar. La situació actual de l’Església requereix la veu de tots, el recolzament de tots i les idees i suggeriments de tots. Per aquest motiu, és de vital importància que tothom, fins i tot aquells que es troben als marges de l’Església o de fora, hi digui la seva, perquè podem aprendre molt de les seves experiències.

La paraula clau d’aquest Sínode és l’escolta. La sinodalitat només serà possible si ens posem tots en marxa escoltant-nos els uns als altres. El missatge del papa Francesc per aquesta Jornada Mundial de les Comunicacions Socials, que ha sortit a la llum recentment, és un cant a l’escolta i el Sínode va en aquesta línia: escoltar amb el cor i l’oïda plenament l’experiència que tenim tots, que a vegades serà positiva i d’altres negativa. Només escoltant podrem arribar a conèixer la situació i aprendre entre tots a ser Església d’una altra manera.

—Com ha de viure l’Església aquest esperit sinodal que es proposa?

Amb esperit d’escolta. El papa Francesc moltes vegades acostuma a dir: «Ensenyeu-me a ser Papa d’una altra manera». Això vol dir que tots hem d’aprendre a viure la nostra vocació dins l’Església d’una altra manera ja que de la manera com l’hem viscut fins ara ha generat moltes vegades més problemes que solucions.

Hem de ser conscients que la corresponsabilitat baptismal ens crida a seguir aquest camí. En aquest aspecte cal reconèixer que en l’Església no ens hem escoltat quasi mai perquè no teníem res a dir-nos ja que tot venia de dalt a baix. Ara ens trobem en una situació en què tots podem parlar, opinar… sempre a l’escolta de l’Esperit. És un procés al qual no estem acostumats.

—Com creu que serà l’Església després d’aquest Sínode 2021-2023?

Doncs molt semblant a la que tenim ara per la senzilla raó que un procés sinodal comporta molt de temps. Veurem petits gestos i canvis, però cal tenir present que el concepte d’una Església sinodal mai té fi perquè és un procés constant. Potser hi haurà generacions futures que esperem que tinguin ja un funcionament sinodal molt més avançat; per tant, nosaltres, ara, hem de treballar en aquest moment amb una entrega totalment generosa perquè això sigui possible.

Entrevista publicada al Full Dominical del 13 de febrer de 2022 (n. 3753)