Una de cada cinc persones ha estat en el 2018 en una situació d’exclusió, sigui moderada o severa. La pobresa es cronifica, no desapareix i la desigualtat augmenta, tot i que la crisi econòmica a poc a poc ens va quedant enrere. L’acció de Càritas continua essent necessària i, per a moltes persones, imprescindible.

Celebrar el Dia de Caritat significa partir i compartir el pa en comunitat, respondre a la proposta de vida que ens fa Déu per aprendre a viure com a germans, amb el cor i l’ànima posats atentament en els altres, per donar la vida i assolir com a pròpia la missió de Jesús: estimar el món i mostrar-li l’amor que Déu té per a tot i tothom.

Viure la caritat és saber-se estimat per Déu i ser capaç de veure’l reflectir en els altres, en la Creació i en les persones més pobres i vulnerables. És deixar-se tocar per les seves vides, aprendre a mirar i a escoltar el patiment i el dolor dels altres, sense por,  i respondre a la invitació que ens fa Jesús ressuscitat avui: «Doneu-los menjar vosaltres mateixos».

Tenim l’oportunitat de renovar el nostre seguiment i compromís amb la seva missió, per donar vida i multiplicar-la i, així, ser vida per als altres. Com a comunitat cristiana i com a Càritas, és el moment de renovar la manera com vivim el compromís amb les diferents realitats del nostre món per tal de millorar-lo.

Estem cridats a modelar la nostra vida, la mena de decisions que prenem en l’àmbit polític, social i econòmic, la manera com consumim i gestionem els diners, la forma de relacionar-nos amb els altres, les actituds que tenim a la feina, a casa i a les activitats que portem a terme, com gestionem el temps… La manera de ser a l’estil cristià, a l’estil dels seguidors de Jesús, passa per:

• Viure des de la gratuïtat i la donació.
  • Viure des de l’hospitalitat i l’acollida de totes les persones, vinguin d’on vinguin.
  • Viure des de la tolerància i el respecte que construeix una ciutadania participada i participativa.

Surt a l’encontre. Pren la iniciativa i entra en la dinàmica de fer passar pel cor les coses de la vida. Surt del teu món diminut per trobar Déu que habita en cada ésser humà. En cada trobada faràs que comenci a brotar fraternitat.

Obre la porta als crits impotents de les persones migrants que aquest estiu continuaran arribant a les nostres costes, als nostres pobles, a les nostres ciutats. Obre la porta al silenci dels qui viuen ofegats en la solitud especialment les persones grans, als qui malden per trobar una feina digna, als qui estan desnonats de les seves llars. «Mira, soc a la porta i truco» (Ap 3, 20). Obriràs o passaràs de llarg?

No tinguis por. No aixequis més murs ni fronteres. No deixis que la por arreli en el teu cor. Confia, creu en la bondat i en l’amor, i obre els braços per acollir els altres. La trobada amb altres persones t’omplirà de vida, de novetat i de felicitat. Seràs benaventurat! T’hi atreveixes?

Deixa’t tocar. “Només podem estimar el que coneixem i conèixer el que estimem”. Deixa de banda els prejudicis i estereotips que t’has format sense cap coneixement. T’atreveixes a donar una oportunitat a aquells a qui has posat alguna etiqueta?

Posa’t en marxa i camina en comunitat. «Aneu per tot el món i anuncieu la Bona Nova a tota la humanitat». No et pots quedar a la teva zona de confort. Vine i participa, no et quedis al marge, tu també formes part d’aquesta comunitat de creients i deixebles. Sigues un signe de vida per als altres i obre horitzons d’esperança per millorar el món. Dedica temps al silenci, a la reflexió, a la pregària i a la caritat.

El Dia de la Caritat, partim i compartim el pa en comunitat, i responem a la proposta de vida que ens fa Déu per viure com a germans. A Càritas necessitem voluntaris per acompanyar la gent gran, per fer reforç escolar dels infants, per acollir i escoltar, per tramitar papers, per seguir itineraris laborals, per cercar feina per qui la necessita, per cedir un pis en lloguer social, per fer una aportació econòmica, per fer un llegat solidari. Ens trobaràs a voluntariat@caritasdtarragona.cat.

Salvador Grané,
director de Càritas diocesana de Tarragona

Article publicat en el Full Dominical del 23 de juny de 2019 (n. 3615)