El passat dia 4 de maig l’arquebisbe Joan nomenava el seu nou Consell episcopal en el qual les vicaries ja no s’estructuren per àmbits territorials com fins ara sinó per tres grans àrees que aglutinaran tota la missió de l’Església: les persones, la pastoral i la caritat.

Mn. Jordi Figueras i Jové, nou vicari de les persones, explica els àmbits i la missió que engloba aquest vicariat.

—Quins àmbits comprèn aquesta vicaria?

En aquesta vicaria hi ha la delegació de vocacions i la del clergat i diaconat permanent; la de la vida religiosa, la de l’apostolat laïcal i la família, així com la pastoral amb els gitanos i la dels laics amb missió pastoral.

Els delegats, els directors de secretariat i comissionats tenen la seva funció pròpia i caldrà tenir present les inquietuds i les necessitats, els desigs i les intuïcions d’aquest entramat que inclou tots els fidels de l’arxidiòcesi. També en un sentit evangelitzador perquè al ser-hi la delegació pels laics i la família caldrà estar obert i ser intuïtiu per fer arribar la bona nova de l’evangeli als més allunyats.

—Com es concretarà la seva missió?

La missió com a vicari de les persones serà coordinar i tenir cura dels responsables de les diferents delegacions que he esmentat. Per tant caldrà el do de coordinar i alhora el d’escoltar a tots, que amb diferents funcions i ministeris edifiquen l’Església i alhora són testimonis de la seva fe.

En primer lloc, des de la delegació del clergat cal tenir cura dels mossens, que tantes vegades ens podem trobar sols o bé en necessitats concretes. Cal tenir una cura especial dels preveres més grans que havent-se dedicat a diferents tasques parroquials i de responsabilitats diocesanes estan limitats per l’edat o altres mancances. També dels mossens que han vingut de fora per ajudar-nos en aquests moments de penúria vocacional. Cal agrair-los-hi la disponibilitat, dedicació i l’esforç de integració a la nostra realitat social eclesial.

En la vessant de la delegació per als laics i famílies cal tenir present els seglars en totes les seves sensibilitats, que cada vegada són més. Caldrà continuar la coordinació per enriquir-nos mútuament; i d’una manera especial ajudant a assumir la responsabilitat que puguin tenir dins l’església en el camp de la catequesi, de la caritat i de l’evangelització; i sobretot ajudar que descobreixin la seva missió en la societat.

L’església, les parròquies i l’arxidiòcesi necessiten laics compromesos, certament, però la nostra societat encara en necessita més: en el món de la política, de la cultura, del treball i de les diferents institucions i associacions.

Per tant cal acompanyar els laics en el seu discerniment vocacional, a la vida familiar i a la vida ministerial.

Entrevista publicada al Full Dominical del 5 de juliol de 2020 (n. 3669)