Daniel Sobradillo Cardona, ecònom diocesà:
«Aquest sistema permet dotar d’una major transparència i control el cobrament de les col·lectes o donatius»

El passat mes de gener es van instal·lar a l’arxidiòcesi els primers faristols electrònics per a la recollida de donatius a les esglésies. Tot seguit en coneixem el seu funcionament i avantatges.

—Tarragona és la primera diòcesi de Catalunya en implantar aquest nou sistema de recollida de donatius. Per què s’ha decidit fer aquest pas?
Una església adaptada a les noves tecnologies, sobretot quan aquestes van en benefici de tots, és un bon argument per prendre aquesta decisió. Facilitar la forma de realitzar les aportacions als donants i la recollida d’aquests donatius a les parròquies, evitant robatoris i manipulació d’efectiu, és un pas endavant en aquest procés de modernització.

—Com funcionen?
L’operativa és molt senzilla i àgil, simplement s’ha de prémer en la pantalla de l’aparell l’aportació escollida entre les quatre alternatives definides per cada bisbat, i passar la targeta o qualsevol altre mitjà de pagament amb tecnologia contactless per sobre la pantalla. L’import màxim actual és de 15 euros i el mínim són 2 euros. Es preveu que l’aportació màxima es pugui ampliar fins els 50 euros, però està pendent d’aprovació a nivell europeu. Cal dir que el faristol ofereix també la possibilitat de fer aportacions en efectiu, sense excloure per tant ningú per edat ni per manca d’adaptabilitat a les noves tecnologies.

—Quines avantatges té aquest sistema de recollida de donatius?
Evidentment és una forma d’agilitzar i facilitar al donant la realització d’un donatiu. A les esglésies que disposin d’aquests aparells, també els permetrà fer més visibles les campanyes de recollida de donatius. I a més, aquest sistema permet dotar d’una major transparència i control el cobrament de les col·lectes o donatius que es realitzen en les esglésies donat que els diners queden abonats directament en el compte corrent de cada parròquia.

Aquest és un pas més en el compromís de transparència de l’església de Catalunya, després de la posada en marxa de l’Oficina de transparència de la Conferència Episcopal Espanyola l’any 2016, i de la implementació progressiva arreu dels bisbats de Catalunya; la gran fita va arribar a finals de 2018 amb la publicació de la primera Memòria d’activitats de l’Església a casa nostra. Ja és vigent, doncs, el protocol d’actuacions per aplicar el manual de bones pràctiques pel que fa al blanqueig de capitals, amb una correcta identificació dels donatius rebuts i una atenció especial a qualsevol entrada que no compleixi amb els criteris establerts.

—Ara mateix a quines esglésies de l’arxidiòcesi n’hi ha?
La Catedral de Tarragona va ser la primera en instal·lar dos faristols, un a la Capella de Santa Tecla i l’altre a la sortida de la visita turística; també s’han instal·lat faristols a les esglésies de Santa Maria la Major de Montblanc, Sant Francesc d’Assís a Reus, Sant Antoni a Tarragona i l’església de Sant Salvador de El Vendrell.

—Potser és una mica precipitat però, es podria fer una primera valoració? Coneix el resultat d’altres ciutats?
Com que els faristols s’acaben d’instal·lar, encara no disposem de dades sobre l’efecte que ha suposat en les col·lectes de les nostres esglésies.

A la resta de bisbats on aquest sistema porta ja un temps funcionant, s’ha apreciat un continu increment en la utilització d’aquest mitjà i una major generositat en l’import de les aportacions que es realitzen.

—Quina importància tenen els donatius en el sosteniment de l’Església diocesana?
El sosteniment de l’Església depèn exclusivament dels creients i de tots aquells que confien en la tasca que desenvolupa a nivell pastoral, assistencial, cultural, educativa, etc. A l’arxidiòcesi de Tarragona al voltant d’un 44 % de les entrades provenen de les aportacions voluntàries dels fidels i, en concret, un 20 % són col·lectes parroquials. És ferm el compromís de l’Església de posar tots els mitjans per assolir l’auto-sosteniment però aquest compromís ens implica necessàriament a tots.