L’activitat duta a terme amb Càritas a través del projecte «El Gran Recapte del Banc d’aliments» consisteix que els alumnes col·laborin de manera activa amb l’organisme Càritas parroquial de Montblanc pel que fa al Gran recapte que té lloc cada any abans de Nadal. Montblanc, tot i ser una vila sense massa problemes de pobresa ni de necessitats bàsiques, conviu amb una part de la població que viu un tipus de pobresa crònica, encara que ordinàriament no és extrema.

Primerament, hi va haver un treball previ de preparació i de conscienciació. A tutoria es va exposar el projecte i es va plantejar tot el procediment. Després, mitjançant visites a les oficines de Càritas,  el responsable els va fer una xerrada informativa on va explicar des de la història de l’entitat fins la labor social que du a terme. També es va visitar la sala robera i el menjador social. Aquestes activitats van donar a conèixer una informació que molts no tenien i els va fer reflexionar sobre el fet que hi ha una part de la població que fa ús dels serveis que ofereix aquesta entitat i sobre la importància que té la labor que du a terme.

Seguidament es va distribuir els alumnes per  franges horàries i comerços. D’aquesta manera quedaven cobertes moltes franges del divendres a la tarda i del dissabte. El que havien de fer era ajudar els membres de Càritas a la recollida d’aliments. Després van donar un cop de mà, també, al magatzem on van endreçar i posar els aliments al seu lloc.

Aquest projecte va permetre que els alumnes coneguessin una realitat associativa propera, sovint invisible, mostrar-los una entitat que lluita per pal·liar i reconduir les situacions de marginació social. El projecte possibilita el descobriment del seu funcionament i de l’estructura d’acollida i acompanyament de les persones sense recursos.

Càritas parroquial de Montblanc desenvolupa el Gran Recapte coordinadament amb el Banc d’aliments de Reus com una fórmula de recaptació d’aliments que va destinada al Servei de Distribució d’Aliments (SDA) que té Càritas Montblanc. Els usuaris del SDA prèviament han estat acollits per un servei de la mateixa Càritas i de l’assistència social del Consell Comarcal. Una atenció continuada a través d’un acompanyament personalitzat per a famílies o persones. Una estructura de serveis que fa visible, a Montblanc, la tasca de les entitats del Tercer sector que treballen a Catalunya.

Participar en aquest projecte solidari ha servit per a conscienciar els alumnes de la realitat del quart món, per a fer visible la tasca que duen a terme les entitats de voluntariat social a casa nostra i ha permès descobrir el món del voluntariat a través de la figura dels voluntaris. També ha estat molt útil que les famílies en tinguessin coneixement per tal de promoure la xarxa associativa i les entitats de l’entorn. És una manera de fer-ho extensiu.

L’activitat es realitza conjuntament amb els voluntaris ordinaris de l’entitat fet que permet una interrelació positiva amb persones que lliurement destinen el seu temps i esforç a una activitat altruista. Un coneixement que ha de permetre copsar als alumnes que aquest projecte social escolar no és un fet aïllat sinó que els obre un camp que poden reprendre en el futur.

El projecte com a tal vol assolir objectius educatius molt importants per als adolescents i joves. Com ara que esdevingui una experiència bona, que se’n sentin orgullosos, que valorin el fet de ser útils a la societat, que prenguin consciència de la importància que té l’educació en valors, que es comprometin socialment i que aprenguin a treballar en grup. En resum, fer participar els adolescents en accions de serveis a la comunitat per tal que comencin a  agafar un compromís social. Tot plegat ajuda a què els joves es comprometin en la tasca importantíssima d’aconseguir construir una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

El projecte forma part d’un dels aspectes inclosos dins el Projecte educatiu del centre. Per la qual cosa ha estat avaluat tenint en compte l’assoliment de la intel·ligència social i ciutadana.

Pere Garcia Vidal
Director del Col·legi Mare de Déu de la Serra de Montblanc
Article publicat al Full Dominical (14 d’octubre de 2018)

Fotografia de les alumnes: web mdserra.cat