Entrevista a Mn. Bruno Bérchez, director del Secretariat Interdiocesà de Joventut de Catalunya i Balears (SIJ).

Els propers dies 19 i 20 de maig la diòcesi de Tortosa serà la seu del 12è Aplec de l’Esperit, la trobada interdiocesana d’adolescents i joves cristians que se celebra des de l’any 1978, en la festa de la Pentecosta, convocada pels bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) i organitzada pel Secretariat Interdiocesà de Joventut de Catalunya i Balears.

Amb el lema «Crist és la vida», la ciutat de Tortosa i el Delta de l’Ebre seran els escenaris d’aquesta trobada  on el riu, icona de la vida nova que dona Jesucrist, serà el protagonista. L’Aplec 2018 coincidirà amb el període previ de la celebració, a Roma, del Sínode dels Bisbes que porta per títol «Els joves, la fe i el discerniment vocacional», convocat pel papa Francesc.

—«Crist és la vida» és el lema d’enguany. Quin és l’objectiu d’aquest Aplec?

Avui dia molts joves veuen la fe cristiana com quelcom avorrit, un conjunt de normes a obeir o una tradició per a gent gran. Però així com el riu Ebre dona vida a tota la regió de Tortosa, volem que els joves de les diòcesis amb seu a Catalunya tornin de l’Aplec havent experimentat com trobar-te amb Crist és el millor que et pot passar a la vida.

—Després d’alguns anys es recupera el format de dos dies. Quines activitats hi ha programades?

Un Aplec de dos dies permet que l’experiència dels joves pugui ser més significativa. Dissabte al matí hi haurà l’acollida i a la tarda els més joves podran reflexionar a partir de jocs, representacions i testimonis sobre els pous que el món ofereix per saciar la set de felicitat. Els universitaris faran una gimcana vocacional que acabarà amb testimonis de joves que han descobert el somni que Déu tenia per ells. Després de l’eucaristia tindrem el concert de música cristiana de Worship Central, i diumenge al matí renovarem les promeses del baptisme davant de la platja de Sant Carles de la Ràpita, acabant l’Aplec amb una bona arrossada.

—També s’ha preparat un material previ, unes fitxes per a treballar amb els grups de joves. Quins temes s’hi tracten?

Són temes relacionats amb la imatge de l’aigua del riu i l’Esperit. Parlen de la set de felicitat del jove, que Jesús vol saciar amb el seu amor. De la força que, com el riu, dona l’Esperit per llançar-nos a la missió. O de la crida que té tot cristià de deixar sediments del Regne en aquest món, com el riu Ebre al Delta.

—Quants joves preveuen que hi participin?

Sempre és difícil preveure, però entre 1.500 i 2.000. Siguin els que siguin, ens agradaria que aquells que vinguin, dintre d’uns anys encara recordin aquest Aplec com una experiència que els va ajudar en la seva vida de fe.

—Com engrescaria a un jove a participar-hi?

No és fàcil ser jove i catòlic avui dia, i a vegades et pots sentir una mica sol. A l’Aplec veuràs que no és així. Descobriràs que són molts els joves a Catalunya que com tu volen viure aquesta aventura de seguir Jesús. Crist és la vida!

Entrevista publicada al Full Dominical del diumenge 1 d’abril (n. 3551)