Aquesta setmana, del 23 al 29 de març, celebrem la Setmana per la família i la vida. Ens  fem ressò d’aquesta realitat en la pregària i continuem treballant amb els projectes-serveis que hem anat endegant.

Amb el decret episcopal del 4 de desembre de 2007 es creà al Centre d’Orientació Familiar, servei format per professionals i voluntaris que, des de la Delegació de pastoral familiar i amb la col·laboració de les parròquies, vetllen per l’acolliment, l’orientació i la promoció de  les persones en els moments delicats de la vida familiar, així com en la defensa de la vida.

Amb aquest decret donàvem compliment a la resolució n. 36 del Concili Provincial Tarraconense  de 1995 que, fidel a l’esperit del Concili Vaticà II, «insta a la creació de serveis  d’orientació familiar», els «quals assessoraran els matrimonis i les famílies i per tal d’afrontar les dificultats de parelles, em relació a  la procreació responsable i de l’educació del fills» així com en seu l’acompanyament.

No serà fins al maig del 2015 que la Generalitat de Catalunya reconeix la Llar Natalis definitivament, com a Centre per acollir, fer un acompanyament de promoció, ressituar, i fer seguiment d’aquelles mares que han decidit lliurement tirar endavant amb el seu embaràs i, per les causes que sigui, necessiten aquest servei.

Un any mes tard amb el decret episcopal del 19 de juliol de 2016, s’erigeix el Centre de Preparació al Matrimoni que, sota l’animació de la Delegació Diocesana de Pastoral familiar, que segons acord del Consell Episcopal en la seva reunió número 360 del 5 de juliol del mateix any, es farà càrrec del Moviment de Preparació al Matrimoni (CPM) que tindrà la seu a l’edifici del antic convent de les Oblates i que estarà obert a totes les necessitats que hi pugui haver a tot l’Arquebisbat.

El camí dels darrers anys ha tingut com a objectiu sumar, ubicant tot allò que feia referència al món de la família i la vida en aquest espai comú, de la Fundació Obra Pia Montserrat, tot dotant-lo de recursos, com bé ens demana el Concili Provincial Tarraconense. Procurant que tots aquells serveis ubicats a la casa dels Concilis i a l’edifici de l’Arquebisbat fessin cap a un sol centre pastoral.

L’Església diocesana que fa camí a Tarragona, fidel a allò que ens demana l’Esperit, per mitjà de les persones i  realitats tan diverses, ens continua demanant d’acollir i acompanyar realitats difícils. Altres projectes com Àngel (en els primers moments de la concepció d’una vida nova) ajuda a discernir i el projecte Raquel ajuda, per mitjà de la recerca de la pau i la superació,   a aquelles dones, familiars i professionals que han hagut d’afrontar un avortament.

Esperem aconseguir poder acollir i acompanyar també aquelles mares/pares amb infants fins a tres anys en el projecte Bressol, que des de 2016 han demanat les instàncies socials i de caritat.

Tant de bo aconseguim trobar un grup de voluntàries/is que puguin acompanyar aquesta realitat tan difícil i dolorosa que pot suposar al trencament amb la parella per mitjà de la separació o el divorci.

L’Església que fa camí a Tarragona, a través també de la Fundació Obra Pia Montserrat, la Càritas Diocesana, i la curulla de persones, parròquies, comunitats, moviments, associacions, escoles, i empreses que de manera constant, fan possible, el sosteniment per tal de poder servir i acompanyar a la família i la Vida.

Però és sobretot aquest centenar llarg de laiques i laics, juntament amb les religioses del Verb Encarnat, que són artífexs de la Vida que impulsa l’Esperit mateix, per camins de servei, acompanyament i pregària per ser resposta activa en el Regne que anem construint en una Església que fem entre TOTS.

Josep Masdéu, pvre.
Delegat diocesà de pastoral familiar