El Col·legi Mare de Déu de la Serra de Montblanc és un centre que pretén educar persones íntegres amb un sentit cristià de la vida perquè puguin arribar a desenvolupar les seves capacitats socials, intel·lectuals i personals.

El centre, amb més de quatre-cents alumnes de diverses edats, comparteix edifici i treballa conjuntament amb el CEE Tilmar, una escola d’educació especial que té com a missió la formació integral dels infants i joves amb discapacitat, acompanyant-los, junt amb les seves famílies, en el procés d’aprenentatge per potenciar el desenvolupament de les seves capacitats en el camí cap a la realització personal.

Actualment, l’Escola Mare de Déu de la Serra i el CEE Tilmar, formen un binomi educatiu d’un valor incalculable que prospera i millora dia a dia. És un referent i un model per a molts alumnes i famílies que poden compartir aquesta recíproca experiència i per a tota una comunitat educativa que hi creu i treballa de manera activa i entusiasta. Un dels eixos principals gira al voltant de la inclusivitat.

Amb el pas del temps, la inclusió ha anat evolucionant dins el marc educatiu, convertint-se així en un eix prioritari per a les persones amb necessitats educatives especials. De la mateixa manera, el Col·legi Tilmar ha seguit treballant en noves metodologies, innovant i potenciant la integració. Avui els alumnes no només comparteixen espais amb l’Escola Mare de Déu de la Serra, sinó que s’inclouen i formen part de les aules ordinàries participant en totes les activitats i programes d’innovació pedagògica de les Escoles Diocesanes (intel·ligències múltiples, treball cooperatiu, codocència…).

Coratge! Tu tens la clau

Avui dia, els nostres centres formen part del grup d’escoles diocesanes gestionades per la Fundació Sant Fructuós, constituïda per l’Arquebisbat de Tarragona. Aquestes fomenten i transmeten als alumnes el coneixement de la religió catòlica respectant els valors des d’una perspectiva oberta i enfocada en la persona. Els infants i els joves de qualsevol creença i condició són benvinguts i encoratjats a descobrir els seus talents i el seu paper dins la modernització de la nostra societat.

El Col·legi, igual que tots els centres educatius, ha estat fortament marcat per les característiques extraordinàries que ha presentat aquest any 2020, les quals han afectat tant el curs anterior com l’inici d’aquest. Per aquest motiu, l’escola ha adaptat totes aquestes adversitats al lema del curs: «Coratge! Tu tens la clau», per recordar als alumnes que poden aconseguir molt amb el seu treball. Tanmateix prepararem i treballarem durant tot el curs un seguit d’activitats interdisciplinàries encaminades a aquest objectiu. Moltes a les nostres escoles i algunes emmarcades en el projecte unificat de les Escoles Diocesanes.

Arran del confinament, el centre s’ha hagut de reinventar i adaptar a les noves necessitats educatives per tal de procurar la continuïtat de l’ensenyament, i esforçar-se en tot moment per crear diversos mètodes que permetin proporcionar la formació de qualitat que tots els alumnes es mereixen en l’incipient projecte compartit. Amb aquesta finalitat, s’han adaptat els mètodes clàssics d’ensenyament per poder arribar a l’abast de tots els alumnes del centre, s’ha posat a prova l’adaptació i la professionalitat dels docents, i ens hem redescobert. Hem donat i transmès el bo i millor de cadascú de manera ingent.

Ara cal afrontar el present i futur amb coratge, esperança i optimisme, perquè segur que tots junts, ens en sortirem.

Joan Cortina Badoch, director de l’Escola diocesana Mare de Déu de la Serra de Montblanc i del CEE Tilmar