Llicenciada en Història per la Universitat Rovira i Virgili i màster en Arxivística per la Universidad Carlos III de Madrid, Neus Sánchez  és, des de l’any 2010, moment en què l’Arxiu Capitular va passar a ser gestionat per l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona (AHAT), la responsable encarregada de la catalogació de l’Arxiu Capitular. Avui, ens endinsem en la història i el contingut d’aquest Arxiu.

En què consisteix la seva tasca com a responsable de l’Arxiu Capitular?

La tasca que realitzem a l’arxiu es basa principalment en la revisió dels fons per a la seva posterior catalogació. A més, periòdicament es restaura la documentació que ho requereix i es col·labora amb altres institucions per tal de difondre el seu contingut.

On es troba aquest Arxiu?

La seu primigènia de l’Arxiu Capitular es troba, des dels inicis, en un espai de la Catedral. Això no obstant, des de la primera referència documental que coneixem sobre l’existència d’un arxiu l’any 1331 fins a la ubicació actual, l’arxiu capitular ha anat canviant de lloc. Sabem que a finals del segle XIV existia un arxiu, o armari, a la sagristia major. Posteriorment es va traslladar a una sala annexa a la sala capitular que era a l’actual capella del Corpus Christi i cap a finals del segle XVI es va traslladar en un pis superior on encara es troba avui dia tot i que el mobiliari actual és de finals del segle XIX.

L’any 2010, per tal de facilitar-ne la gestió i la seva consulta, es va acordar que tota la documentació de l’Arxiu Capitular es conservés a l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona que és qui actualment el gestiona.

Quants documents conté el seu fons i de quina temàtica tracten?

El fons de l’Arxiu Capitular el composen, principalment, el fons de la Catedral, el del propi Capítol i el de la Comunitat de preveres, aquest últim incorporat l’any 1886. Malgrat la dilatada història que el precedeix, és un arxiu que avui dia considerem petit ja que ha patit la pèrdua de molta documentació. Calculem que una part es va perdre durant l’assalt a la ciutat per part dels francesos l’any 1811 mentre que un volum important de documentació —al voltant de 300 documents— es conserven en el Archivo Histórico Nacional (AHN), a Madrid.

La documentació que conserva l’arxiu és bastant variada tant pel que fa a la temàtica com al seu ventall cronològic ja que trobem documents des del segle XIV fins al XX. En essència ens mostren l’evolució de l’administració de la Catedral per part dels canonges així com també el desenvolupament del assumptes capitulars.

—Aquests fons són accessibles per a la ciutadania?

Sí, a més de les tasques esmentades anteriorment, es treballa, també, en la digitalització de diverses sèries documentals que un cop digitalitzades són de consulta pública al web de l’arxiu www.acct.cat. A més, des de fa un any es permet la descàrrega d’imatges de manera gratuïta sense registre previ per tal de facilitar la investigació i consulta de la documentació a tots els usuaris.

Actualment, des d’aquest web ja es poden consultar més de 1.600 documents.

Neus Sánchez Pié,
responsable de l’Arxiu Capitular de la Catedral

Entrevista publicada al Full Dominical del 4 de juliol de 2021 (n. 3721)