Tarragona és terra sinodal. El primer concili provincial de la Tarraconense celebrat a la nostra ciutat data de l’any 419 i fou presidit pel bisbe de Tàrraco, Ticià, quan el cor de l’Imperi romà encara bategava. L’últim concili celebrat a la nostra ciutat fou l’any 1757 convocat per l’arquebisbe Jaume de Cortada. Així, un total d’uns 104 concilis han estat celebrats a la ciutat al llarg de la història. Amb la represa de l’activitat conciliar provincial, després de 238 anys d’interrupció, l’any 1995, a la catedral de Tarragona, s’inaugurava i clausurava el Concili Provincial Tarraconense. Aquesta realitat avala el paper metropolità i primat que l’Església de Tarragona ha tingut al llarg de la història tot dinamitzant el diàleg de les esglésies de la seva Província per adaptar-se, a cada moment, als signes dels temps, amb més o menys lucidesa.

Tot i que l’any 465 el bisbe de Tàrraco, Ascani, convocà a la ciutat una assemblea episcopal, possiblement un concili, es considera que el primer concili provincial, pròpiament dit i celebrat a Tarragona, és el de l’any 516,  convocat i presidit pel bisbe Joan. El proper diumenge, 6 de novembre, farà 1500 anys de la seva inauguració. El Concili decretà tretze constitucions centrades sobre el culte, l’ordre moral, l’administració de béns en relació al clergat, els monjos i els bisbes. També decretà sobre la funció del bisbe metropolità i el tema de l’assistència als concilis. Per exemple, s’establiren normes que els clergues havien d’observar en les seves activitats econòmiques, l’obligatorietat que els bisbes no ordenats en la seu metropolitana es presentessin davant el bisbe metropolità en el termini de dos mesos per rebre instruccions; la visita anual del bisbe a les esglésies de la seva diòcesi; la pena d’excomunió pel bisbe que, sense causa greu, no assistís al concili. Hi participaren els bisbes d’Empúries, Cartagena, Girona, Barcelona, Tortosa, Elna, Saragossa, Tortosa, Osona i Terrassa. Ignorem l’espai precís on aquest concili es va celebrar.

Al costat de la Catedral, al carrer de les Coques, conservem l’edifici anomenat la Casa dels Concilis que és, des de l’any 2006, seu del Museu Bíblic Tarraconense. És un record en la toponímia urbana d’aquesta activitat sinodal que ha marcat la història de la nostra ciutat i del país. Es tracta d’un edifici construït l’any 1585 per custodiar els documents i protocols de la província eclesiàstica Tarraconense i dels seus concilis provincials. Recentment aquesta documentació ha estat digitalitzada per l’equip de l’Arxiu Arxidiocesà on es troba, a l’actualitat, conservada. Durant la segona meitat del segle XX l’edifici va ser seu d’un projecte educatiu social impulsat pel Cardenal Benjamín de Arriba y Castro. A la façana, la porta principal és de mig punt i conserva, a la part superior, tres emblemes heràldics, dos amb la Tau (símbol de l’Església de Tarragona) i un amb les barres ondulades (símbol de la ciutat). També encastat a la façana hi ha un baix relleu, obra de Lluís M. Saumells Panadés i esculpit per Enric Cebral i Pere Vidal vers l’any 1962, que representa la figura de l’apòstol sant Pau. L’edifici, al seu interior, conserva un segment de mur romà corresponent al tancament de la plaça del recinte de culte imperial. També l’immoble té accés a un refugi antiaeri de la Guerra Civil.

El fet conciliar a Tarragona és una altra variable objectiva que ens permet valorar com el cristianisme forma part essencial de les arrels històriques de la nostra ciutat. L’Església de Tarragona és la institució més antiga del territori. Però, més enllà de la història, el fet sinodal recorda a l’Església diocesana el deure de continuar impulsant el diàleg per afrontar, sàviament, els reptes de futur sense prejudicis ni exclusions. El dia 6 de novembre serà un bon dia per recordar-ho a les comunitats cristianes.

Andreu Muñoz Melgar
Director del Museu Bílbic Tarraconense

(Publicat al Diari de Tarragona)