En la commemoració del centenari del naixement de Mn. Ramon Muntanyola (1917-2017), Mn. Manuel M. Fuentes, director de l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona, ha pronunciat una conferència, aquest dimecres dia 7 de juny, sobre el tema «Ramon Muntanyola, home d’Església» al Centre Tarraconense El Seminari.

A partir de diversa documentació escrita Mn. Fuentes va oferir una aproximació a la figura de Mn. Muntanyola com a prevere, un home que fou pioner a l’arxidiòcesi en la publicació del full parroquial «La veu de la Parròquia» com a mitjà vehicular per a difondre l’evangeli, defensor de la llengua catalana i un ministre de reconciliació i perdó. «Mn. Muntanyola entenia que ser capellà és ser un humil ministre del Crist que intenta fer vibrar en el cor dels fidels la paraula evangèlica», va expressar.

Segons la documentació que es conserva a dia d’avui són molts els preveres que van escriure sobre Mn. Ramon Muntanyola. En un dels articles, publicat a la revista El Cérvol, de Cervià de les Garrigues, Mn. Josep Raventós, l’any 1977, el definia com «un amic que no defrauda, de naturalesa simpàtica, afectuós, lúcid, servicial amb tothom, ferm i d’una fina observació», va dir. També l’arquebisbe Josep Pont i Gol expressava que «sempre va ser el mateix».

En el seu exercici pastoral va ser un gran impulsor de les missions populars com a oportunitat per a trobar-se amb Jesús, sobretot per als més allunyats. Mn. Muntanyola deia que «com més es coneix la religió més s’estima i que l’única finalitat d’apropar-se a Jesús és ser feliç».